دکتر امین حسن زاده

هیدروسل (آب آوردن بیضه) چیست؟ 

هیدروسل یا آب آوردن بیضه نوعی تورم در کیسه بیضه است و این تورم زمانی اتفاق می افتد که مایع در کیسه نازکی که بیضه را احاطه کرده است جمع شود. علامت اصلی تورم است که ممکن است باعث ناراحتی یا درد شود. هیدروسل در نوزادان شایع تر از بزرگسالان است و اغلب خود به خود از بین می رود. اگر هیدروسل به خودی خود از بین نرود، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.
هیدروسل می تواند هشدار دهنده باشد زیرا باعث تورم در قسمت حساس بدن شما می شود و می تواند به طور ناگهانی رخ دهد. در برخی موارد، هیدروسل بسته به اندازه آن می تواند آزاردهنده باشد. یک هیدروسل بزرگ ممکن است هنگام نشستن یا راه رفتن باعث ناراحتی شود.

فهرست مطالب

علل ایجاد آب آوردن بیضه یا همان هیدروسل چیست؟

بسته به سن فرد میتواند علل مختلفی داشته باشد:
☑️ نوزادان:
هیدروسل می تواند قبل از تولد ایجاد شود. به طور معمول،در زمان جنینی بیضه ها از ناحیه شکم جنین در حال رشد به داخل کیسه بیضه نزول میکنند. یک کیسه با هر بیضه پایین می آید و اجازه می دهد که مایع اطراف بیضه ها را احاطه کند. اغلب هر کیسه بسته می شود و مایع جذب می شود.
گاهی اوقات، مایع پس از بسته شدن کیسه باقی می ماند که به این نوع هیدروسل غیر ارتباطی گفته می شود. مایع معمولاً در سن 1 یا 2 سالگی جذب می شود. در موارد دیگر، کیسه باز می ماند که به آن نوع هیدروسل ارتباطی اطلاق میگردد.
☑️ افراد مسن تر:
هیدروسل می تواند به دلیل آسیب ایجاد شود یا ممکن است به دلیل تورم و التهاب در کیسه بیضه ایجاد شود. التهاب ممکن است در اثر عفونت در بیضه یا اپدیدیم در پشت هر بیضه ایجاد شود.

عوامل خطر برای ایجاد هیدروسل چیست؟

بیشتر هیدروسل ها در بدو تولد وجود دارند. حداقل 5 درصد از نوزادان پسر دارای هیدروسل هستند. نوزادان نارس که بیش از سه هفته قبل از موعد مقرر به دنیا می آیند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به هیدروسل هستند.
عوامل خطر برای ابتلا به هیدروسل در مراحل بعدی زندگی عبارتند از:
آسیب یا التهاب در کیسه بیضه.
عفونت، از جمله عفونت مقاربتی.

نحوه درمان هیدروسل

علائم بیماری هیدروسل چیست؟

اغلب تنها علامت هیدروسل، تورم بدون درد یک یا هر دو بیضه است.
تورم ممکن است باعث سنگینی کیسه بیضه بزرگسالان شود. به طور کلی، با افزایش تورم، درد بدتر می شود. گاهی اوقات، ناحیه متورم ممکن است در صبح کوچکتر و در اواخر روز بزرگتر شود.
با این حال، در بزرگسالان، هیدروسل می تواند ناراحت کننده باشد. هر چه مقدار مایع در هیدروسل بیشتر باشد، کیسه بیضه سنگین‌تر می‌شود.اگر درد یا تورم ناگهانی کیسه بیضه رخ دهد، به خصوص پس از آسیب و ضربه به کیسه بیضه، ضروری است که فوراً از پزشک کمک بگیرید.
این علائم می تواند ناشی از محدودیت جریان خون در یک بیضه پیچ خورده (پیچ خوردگی بیضه) باشد که نیاز به درمان فوری دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

اگر شما یا فرزندتان تورم کیسه بیضه دارید به پزشک مراجعه کنید. مهم است که بدانید آیا علل دیگری برای تورم وجود دارد که می‌توان آن را درمان کرد یا خیر. به عنوان مثال، هیدروسل ممکن است با یک نقطه ضعیف در عضلات شکم مرتبط باشد که به بخشی از روده اجازه می دهد تا داخل کیسه بیضه گسترش یابد. این مشکل فتق یا هرنی نامیده می شود.
هیدروسل نوزاد اغلب خود به خود از بین می رود. اما اگر بعد از یک سال کودک شما همچنان هیدروسل دارد یا تورم بدتر می‌شود، از پزشک خود بخواهید دوباره هیدروسل را بررسی کند.
اگر شما یا فرزندتان دچار درد یا تورم ناگهانی و وحشتناک در کیسه بیضه شدید فوراً کمک بگیرید. اگر درد یا تورم در عرض چند ساعت پس از آسیب به کیسه بیضه شروع شد، دریافت سریع درمان بسیار مهم است. این علائم ممکن است با برخی مشکلات سلامتی از جمله مسدود شدن جریان خون در بیضه پیچ خورده رخ دهد. به این مشکل پیچ خوردگی بیضه می گویند.در پیچ خوردگی بیضه باید ظرف چند ساعت پس از شروع علائم درمان صورت بگیرد.

چگونه هیدروسل تشخیص داده می شود؟

یک اورولوژیست می تواند هیدروسل را در یک کودک یا بزرگسال تشخیص دهد. آنها درباره علائم شما سؤالاتی می پرسند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهند.
در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است به ناحیه کشاله ران فشار وارد کند یا از شما بخواهد سرفه کنید تا ببیند تورم چگونه تغییر می کند. آنها ممکن است نوری را از طریق کیسه بیضه شما بتابانند تا هر گونه مایع شکمی در آن ناحیه را آشکار کند.
برای تأیید تشخیص، پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری از جمله:
☑️ سونوگرافی لگن: سونوگرافی لگن از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از بافت‌های نرم لگن، از جمله بیضه‌ها، استفاده می‌کند. این رایج ترین مدالیته تصویربرداری برای تشخیص هیدروسل است.
☑️ توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن: سی تی اسکن نوعی اشعه ایکس است که تصاویر مقطعی از بدن شما می گیرد تا تصاویر سه بعدی از بیضه های شما ایجاد کند. سی تی اسکن دقیق تر از اشعه ایکس استاندارد است.

نحوه درمان هیدروسل

اگر نوزاد شما هیدروسل داشته باشد، احتمالاً در عرض یک سال خود به خود از بین می رود.اکثر نوزادان مبتلا به هیدروسل نیازی به درمان ندارند، زیرا این بیماری با گذشت زمان برطرف می شود.
والدین  باید هر از چند گاهی کیسه بیضه را چک کنند و اگر تورم آن بسیار بزرگ شد یا نوزاد درد داشت با پزشک خود تماس بگیرند. اگر هیدروسل کودک شما به خودی خود از بین نرود یا بسیار بزرگ شود، ممکن است نیاز به جراحی توسط متخصص اورولوژی داشته باشد.
هیدروسل در بزرگسالان، ممکن است از بین برود، اما فقط در صورتی که ناشی از التهاب به دنبال ضربه یا عفونتی باشد که درمان شده است. اگر هیدروسل کوچک باشد و نتایج معاینه و سونوگرافی امیدوارکننده باشد و خطری برای بیمار نداشته باشد، معمولاً بیمار تحت نظر قرار می گیرد تا ببینند که آیا به خودی خود برطرف می شوند یا خیر.
یکی دیگر از گزینه‌های درمانی تخلیه هیدروسل  است. در این روش، پزشک یک سوزن بلند را داخل کیسه می‌کند تا مایع را بیرون بکشد. سپس ممکن است مواد شیمیایی را به داخل کیسه بیضه تزریق کنند تا از پر شدن مجدد آن با مایع جلوگیری کنند که اصطلاحا اسکلروتراپی نامیده میشود.
اگر حجم هیدروسل زیاد باشد جراحی توصیه می شود. اگر هیدروسل غیر ارتباطی باشد (شایع ترین در بزرگسالان)، به این معنی که اندازه آن تغییر نمی کند یا به طور پیوسته در طول زمان بزرگ می شود، احتمالاً نیاز به جراحی دارد.
عمل جراحی هیدروسل چگونه است؟
جراحی برای برداشتن هیدروسل تحت بیهوشی انجام می شود. در بیشتر موارد، شما می توانید ظرف چند ساعت پس از جراحی به خانه بروید.
یک برش کوچک در کیسه بیضه یا شکم (بسته به محل هیدروسل) ایجاد می شود و هیدروسل با جراحی برداشته می شود. جراح شما به احتمال زیاد یک پانسمان بزرگ را روی محل برش شما اعمال می کند.

عوارض آب آوردن دوره بیضه یا هیدروسل چیست؟

هیدروسل اغلب خطرناک نیست و معمولاً بر توانایی بچه دار شدن تأثیر نمی گذارد. اما هیدروسل ممکن است با یک مشکل سلامتی مرتبط باشد که می تواند باعث مشکلات جدی شود. این مشکلات عبارتند از:
عفونت یا تومور: ممکن است باعث شود بیضه ها اسپرم کمتری بسازند یا مثل همیشه خوب کار نکنند.
فتق اینگوینال : این بیماری می تواند منجر به مشکلات سلامتی در بیمار شود.

آیا می توان از هیدروسل پیشگیری کرد؟


هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از ابتلای نوزادتان به هیدروسل انجام دهید.
برای کودکان بزرگتر، نوجوانان و بزرگسالان، بهترین راه برای جلوگیری از هیدروسل محافظت از بیضه ها و کیسه بیضه در برابر آسیب است. اگر ورزش می کنید یا در فعالیت های شدید دیگری شرکت می کنید، پوشیدن ساپورت اسکروتال میتواند کمک کننده باشد

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید