دکتر امین حسن زاده

جراحی پروستاتکتومی یا برداشتن پروستات چیست؟

جراحی پروستاتکتومی یا برداشتن پروستات چیست؟

پروستاتکتومی یک روش جراحی است که در آن متخصص اورولوژی پروستات شما را برای درمان سرطان پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) خارج می کند. دو نوع اصلی شامل پروستاتکتومی ساده و پروستاتکتومی رادیکال است. خطرات شامل بی اختیاری، اختلال نعوظ و خطرات جراحی است. اکثر افراد پس از چهار تا 10 هفته بهبود می یابند.
پروستات شما غده کوچکی است که بخشی از دستگاه تناسلی مردانه را شامل میشود. پروستات مجرای ادراری را احاطه می کند، لوله ای که از طریق آن مایع منی و ادرار از بدن شما خارج می شود. مایع منی از پروستات شما در حین انزال وارد مجرای ادرار می شود و ماهیچه های اطراف مجرای ادرار منقبض می شوند تا منی را از مجرای ادرار در هنگام ارگاسم خارج کنند.

فهرست مطالب

چند نوع روش جراحی پروستاتکتومی وجود دارد؟

دو نوع اصلی پروستاتکتومی وجود دارد.

☑️پروستاتکتومی ساده:
غده پروستات شما دارای دو بخش است: بخش داخلی که با افزایش سن رشد می کند و قسمت بیرونی که یک کپسول را تشکیل می دهد. قسمت داخلی آن مانند میوه پرتقال است و قسمت بیرونی آن مانند پوست پرتقال است.
در طی یک پروستاتکتومی ساده، جراح یک برش عمودی در قسمت تحتانی شکم شما ایجاد می کند و قسمت داخلی پروستات شما را از طریق برش خارج می کند در حالی که قسمت خارجی آن دست نخورده باقی می ماند.
اورولوژیست همچنین ممکن است این جراحی را به روش لاپاراسکوپی انجام دهد. جراحی لاپاراسکوپی نسبت به جراحی سنتی کم تهاجمی تر است. جراح دو تا چهار برش کوچک (نیم اینچ یا کمتر) در شکم شما ایجاد می کند. سپس یک میله نازک با یک دوربین در انتها (لاپاراسکوپ) را در یک برش قرار می دهند تا داخل بدن شما را ببینند. آنها ابزارهای جراحی را در برش های دیگر وارد می کنند، سپس قسمت داخلی پروستات شما را برمی دارند.

☑️ پروستاتکتومی رادیکال:
در طی یک پروستاتکتومی رادیکال، جراح کل غده پروستات شما را برمی دارد. آنها معمولا چربی و بافت های اطراف پروستات شما را نیز خارج میکنند.سپس جراح مجرای ادرار شما را با استفاده از بخیه مجدداً به مثانه می‌چسباند و مجرای دفران شما را که لوله‌ای است که منی را از بیضه‌ها به مجرای ادرار شما منتقل می‌کند، برش می‌دهد.
پروستاتکتومی رادیکال ممکن است یک عمل جراحی باز باشد یا جراح شما ممکن است آن را به روش لاپاروسکوپی انجام دهد. در طول پروستاتکتومی رادیکال باز، جراح یک برش عمودی بین ناف و استخوان شرمگاهی یا پوبیس ایجاد می کند تا پروستات شما را خارج کند.

در طول پروستاتکتومی رادیکال لاپاراسکوپی، جراح چندین برش کوچک ایجاد می کند که از طریق آنها یک لاپاراسکوپ را برای دیدن داخل بدن شما وارد می کند. شما ممکن است کاندیدای پروستاتکتومی رادیکال لاپاراسکوپی روباتیک باشید که یک جراحی با کمک ربات است. جراح شما بازوهای یک ربات را که به آنها اجازه می دهد با دقت بیشتری در مناطقی که در بدن شما قابل دسترسی نیست حرکت دهند. پروستاتکتومی رادیکال لاپاروسکوپی و پروستاتکتومی رادیکال لاپاروسکوپی رباتیک نسبت به پروستاتکتومی باز تهاجم کمتری دارد.

آیا پروستاتکتومی یک جراحی بزرگ است؟

بله، اورولوژیست ها عموماً پروستاتکتومی را یک جراحی بزرگ می دانند. اورولوژیست با جراحی بخشی یا تمام پروستات شما را برمی دارد. برخی از تکنیک های جراحی نسبت به سایرین تهاجم کمتری دارند. جراح شما توضیح می دهد که کدام تکنیک را توصیه می کند و چرا.
اگرچه پروستاتکتومی یک جراحی بزرگ است، اما اورولوژیست ها آن را در افرادی که به اندازه کافی سالم هستند و بدون مشکلات قلبی یا ریوی عمده تحت عمل جراحی قرار می گیرند، بی خطر می دانند.

چه بیمارانی کاندید جراحی پروستاتکتومی هستند؟

اورولوژیست ها اغلب یک پروستاتکتومی رادیکال را برای درمان سرطان پروستات
در مردان که هنوز متاستاز نداده است انجام میدهند.
اگر شرایطی دارید که مجرای ادرار شما را مسدود می کند و بر نحوه ادرار کردن شما تأثیر می گذارد، مانند هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) ممکن است اورولوژیست یک پروستاتکتومی ساده را توصیه کند.
مزیت اصلی پروستاتکتومی درمان سرطان پروستات یا BPH است. سرطان پروستات،  ممکن است بدون درمان کشنده باشد.

قبل از پروستاتکتومی چه اتفاقی می افتد؟

قبل از جراحی پروستاتکتومی، با اورولوژیست ملاقات خواهید کرد. جراح در مورد اینکه چه نوع روش پروستاتکتومی برای شما بهترین است صحبت خواهد کرد. ممکن است یک پروستاتکتومی ساده یا رادیکال داشته باشید.
جراح سلامت عمومی شما را بررسی خواهد کرد. آنها همچنین علائم حیاتی شما (دما، نبض و فشار خون) را اندازه می گیرند.
در مورد هر گونه داروهای تجویزی و یا بدون نسخه (OTC) که مصرف می کنید باید به جراح خود اطلاع دهید که شامل مکمل ها و داروهای گیاهی هم میباشد. آسپرین، داروهای ضد التهاب، برخی مکمل های گیاهی و رقیق کننده های خون می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند. ممکن است لازم باشد قبل از جراحی به طور موقت مصرف برخی داروها را قطع کنید همچنین در مورد هرگونه آلرژی به دارو باید به جراح اطلاع دهید که همه آلرژی های شناخته شده را شامل شود.
جراح همچنین دستورالعمل های خاصی را در مورد خوردن و آشامیدن قبل از برداشتن پروستات به شما ارائه می دهد. شما نباید بعد از نیمه شب قبل از عمل چیزی بخورید یا بنوشید. اگر مجبور به مصرف دارو هستید، باید آنها را با یک جرعه کوچک آب مصرف کنید.

دکتر امین حسن زاده با سالها طبابت در حوزه ارولوژی و درمان پروستات یکی از حاذق ترین پزشکان مشهد برای درمان بیماران در این بخش هستند.

در طول پروستاتکتومی چه اتفاقی می افتد؟

یک تیم ویژه عمل جراحی پروستات را انجام خواهند داد. این تیم معمولاً شامل:

متخصص اورولوژی
متخصص بیهوشی
و پرستاران میباشد.
متخصص بیهوشی با بیهوشی عمومی شما را بیهوش میکند. شما هوشیار نخواهید بود، حرکت نخواهید کرد و هیچ دردی را در طول عمل احساس نمیکنید .
این روش بسته به اینکه پروستاتکتومی باز یا پروستاتکتومی روباتیک داشته باشید متفاوت است.

خطرات و عوارض جراحی پروستاتکتومی چیست؟

همه روش های جراحی خطراتی دارند. برخی از خطرات جراحی پروستاتکتومی عبارتند از:

☑️ خطرات بیهوشی
☑️ خونریزی
☑️ عفونت.
☑️ توده خون لخته شده (هماتوم).
☑️ تجمع مایع در محل جراحی (سروما).

سایر خطرات پروستاتکتومی عبارتند از:
بی اختیاری.
اختلال در نعوظ.
انزال کم یا بدون انزال بعد از ارگاسم (ارگاسم خشک).
آتروفی آلت تناسلی (به دلیل کاهش عملکرد نعوظ).
افسردگی.

زمان نقاهت جراحی پروستاتکتومی چقدر است؟

اکثر افراد حدود هشت هفته پس از پروستاتکتومی باز می توانند فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند. بهبودی معمولاً پس از پروستاتکتومی رباتیک سریعتر است. اکثر افراد چهار تا شش هفته پس از پروستاتکتومی رباتیک می توانند فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند.
با این حال، بهبودی شما به نوع پروستاتکتومی، سابقه سلامتی و هر شرایط دیگری که دارید بستگی دارد.اورولوژیست بهترین فردی است که زمان بهبودی را به شما اعلام می کند.

زندگی پس از برداشتن پروستات چگونه تغییر می کند؟

بسیاری از افراد پس از پروستاتکتومی دچار بی اختیاری موقت ادرار می شوند. میزان بی اختیاری پس از پروستاتکتومی رادیکال بیشتر از پروستاتکتومی ساده است. انواع بی اختیاری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

☑️ بی اختیاری فوری: یک نیاز ناگهانی و غیرقابل کنترل به ادرار کردن است.

☑️ بی اختیاری استرسی: بی اختیاری استرسی ادرار کردن غیر ارادی در حین فعالیت بدنی مانند ورزش، سرفه یا عطسه است.
بسیاری از افراد پس از برداشتن کاتتر توسط پزشک، کنترل خوبی بر جریان ادرار خود دارند، و اکثر آنها در حدود 6 تا 12 هفته پس از عمل، بر کنترل ادرار خود مسلط میشوند.
بسیاری از افراد پس از بهبودی پس از عمل جراحی پروستاتکتومی، که ممکن است چهار تا شش هفته طول بکشد، می توانند رابطه جنسی را از سر بگیرند.

آیا می توان بعد از پروستاتکتومی نعوظ داشت؟

مشکلات نعوظ بعد از یک پروستاتکتومی ساده برای درمان هایپرپلازی خوش خیم پروستات یا همان BPH رایج نیست، اما تقریباً همه افراد پس از یک پروستاتکتومی رادیکال برای سرطان پروستات دچار اختلال نعوظ هستند. اختلال نعوظ به این دلیل رخ می دهد که این روش باعث کبودی یا آسیب به اعصابی می شود که امکان نعوظ را فراهم می کند، که بسیار نزدیک به غده پروستات است. گاهی اوقات پزشک شما بخشی یا تمام عصب را برای درمان سرطان پروستات برمی دارد.
اکثر مردم تا چند ماه پس از پروستاتکتومی نعوظ را تجربه نمی کنند، حتی اگر جراح شما بتواند تمام اعصاب شما را حفظ کند. عملکرد نعوظ باید حدود شش ماه پس از جراحی به تدریج بهبود یابد. با این حال، ممکن است دو سال کامل پس از جراحی طول بکشد تا سختی نعوظ و عملکرد جنسی برگردد.
حتی اگر بعد از جراحی نتوانید نعوظ داشته باشید، باز هم می توانید ارگاسم را تجربه کنید و احساس طبیعی داشته باشید. با این حال، ممکن است انزال کم باشد یا اصلا وجود نداشته باشد. شروع فعالیت جنسی پس از کنترل مجدد جریان ادرار برای حفظ جریان خون به آلت تناسلی بسیار مهم است. حفظ جریان خون به جلوگیری از فیبروز کمک می کند. فیبروز ایجاد بافت اسکار ضخیم پس از آسیب است.
درمان هایی که به بازیابی نعوظ کمک می کنند عبارتند از:

☑️ داروهای مهارکننده PDE-5 مانند سیلدنافیل و تادالافیل
☑️ تزریق
☑️ دستگاه های انقباض خلاء.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید