دکتر امین حسن زاده

همه چیز درباره کیست بیضه یا اسپرماتوسل

اسپرماتوسل چیست؟

اسپرماتوسل یک کیست خوش خیم و اغلب بدون درد است که در نزدیکی بیضه ایجاد می شود. ممکن است به عنوان کیست اسپرماتیک یا اپیدیدیم نیز شناخته شود.
کیست در اپیدیدیم تشکیل می شود. اپیدیدیم یک لوله مارپیچ در پشت هر بیضه است. کیست پر از مایع است و ممکن است حاوی اسپرم مرده باشد. آنها تمایل دارند اغلب خوش خیم (غیر سرطانی) باشند. این کیست ها در نزدیکی بالا و پشت بیضه یافت می شوند، اما جدا از بیضه هستند. آنها می توانند صاف، پر از مایع سفید رنگ و کدر باشند و اغلب اسپرم را نگه می دارند. اندازه آنها می تواند متفاوت باشد. اگر اندازه آنها بزرگ و آزاردهنده یا باعث درد بشود، راه هایی برای رفع مشکل وجود دارد.
دستگاه تناسلی مردانه رشد، بلوغ و انتقال اسپرم را کنترل می کند. نقص در دستگاه تناسلی مرد می تواند باعث رشد توده شود. برای تعیین ماهیت توده و انتخاب بهترین درمان، باید به اورولوژیست مراجعه کرد. به عنوان مثال، اگر توده سرطان بیضه باشد، منشا نگرانی زیادی است و نیاز به اقدام دارد. توده های دیگر، مانند واریکوسل، می توانند باعث درد شوند یا به عملکرد تولید مثل آسیب برسانند. توده های اسپرماتوسل سرطانی نیستند و خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش نمی دهند، اما ممکن است آزاردهنده باشند.

فهرست مطالب

علائم اسپرماتوسل چیست؟

مردان مبتلا به اسپرماتوسل اغلب هیچ علامتی ندارند. اگر علائمی وجود داشته باشد، ممکن است شامل احساس سنگینی یا درد مبهم در کیسه بیضه باشد، اما معمولا درد شدیدی ندارند.
اسپرماتوسل مانند یک توده صاف، اما مجزا از بیضه و سفت است. این توده در نزدیکی بالای بیضه یا پشت آن قرار دارد.
اگر کیست بیش از حد بزرگ شود، ممکن است در بیضه احساس ناراحتی یا درد کنید. همچنین ممکن است سنگینی و احساس پری در بیضه را تجربه کنید.
یک توده در کیسه بیضه شما می تواند نشانه دیگری نیز باشد. در مورد هرگونه توده غیر قابل توضیح در کیسه بیضه خود با پزشک خود صحبت کنید. به این ترتیب آنها می توانند علل جدی تر را رد کرده و یک برنامه درمانی ارائه دهند.

تشخیص اسپرماتوسل چگونه صورت میگیرد؟

اسپرماتوسل ها اغلب به طور اتفاقی در لمس بیضه یا توسط پزشک در معاینه سلامت یافت می شود. اگر هر گونه تغییر مشکوک مانند اندازه بزرگتر یا سفتی غیر معمول را مشاهده کردید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.پزشک با معاینه و نوری که بر روی بیضه می تاباند می تواند تا حدودی تعیین کند که آیا توده شبیه یک تومور جامد است یا یک کیست خوش خیم (نه سرطانی). سونوگرافی (تصویر برداری با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از اندام ها) روش بهتری برای بررسی کیست است. این روش نسبتاً سریع، غیرتهاجمی و ارزان است

درمان اسپرماتوسل چگونه انجام میشود؟

از آنجایی که این کیست ها، به عنوان یک قاعده، باعث درد نمی شوند و اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند، به ندرت نیاز به درمان دارند. مراقبت اساسی برای اسپرماتوسل بدون درد، پیگیری است. اما برخی از مردان علائمی مانند اندازه آزاردهنده یا درد دارند. در صورتی که نیاز به درمان باشد، چندین انتخاب وجود دارد.

درمان دارویی:
داروهای ضد درد و التهاب ممکن است برای کاهش درد ناشی از اسپرماتوسل استفاده شود. هیچ نوع درمان پزشکی دیگری مورد نیاز نیست. هیچ دارویی برای درمان یا پیشگیری از اسپرماتوسل وجود ندارد.

درمان های کم تهاجمی:
آسپیراسیون و اسکلروتراپی دو روش درمانی هستند که در دسترس هستند.

آسپیراسیون شامل سوراخ کردن اسپرماتوسل با سوزن و بیرون کشیدن محتویات آن است.
اسکلروتراپی شامل تزریق یک عامل تحریک کننده به کیسه اسپرماتوسل است. این کار باعث بهبودی یا بسته شدن آن می شود. این امر احتمال تجمع مجدد مایعات را کاهش می دهد.
خطر آسیب به اپیدیدیم وجود دارد که می تواند منجر به مشکلات باروری شود. یکی دیگر از مشکلات رایج هر دوی این روش ها این است که اسپرماتوسل ها می توانند دوباره بازگردند.

درمان جراحی:
اسپرماتوسلکتومی درمان استاندارد برای اسپرماتوسل هایی است که علائم ایجاد می کنند. هدف از جراحی برداشتن اسپرماتوسل از بافت اپیدیدیم و حفظ دستگاه تناسلی است. این روش سرپایی اغلب با بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می شود. معمولا کمتر از 1 ساعت طول می کشد. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد تمام یا بخشی از اپیدیدیم نیز برداشته شود.

دکتر امین حسن زاده با سالها طبابت در حوزه ارولوژی و درمان پروستات یکی از حاذق ترین پزشکان مشهد برای درمان بیماران در این بخش هستند.

مراقبت های بعد از درمان:

احتمالاً با یک پانسمان فشاری مانند یک حامی ورزشی به خانه فرستاده خواهید شد. این ساپورت به مدت 1 تا 2 هفته پس از جراحی پوشیده می شود. می توان از کیسه های یخ به مدت ۲ تا ۳ روز برای کمک به تورم استفاده کرد. داروهای ضد درد اغلب 1 تا 2 روز پس از جراحی مصرف می شود. شما می توانید 48 ساعت پس از جراحی دوش بگیرید.

ویزیت بعدی با جراح شما اغلب بین 1 تا 3 هفته بعد برنامه ریزی می شود. تورم کیسه بیضه طبیعی است و معمولا بین 2 تا 21 روز طول می کشد. عوارض جانبی جراحی شایع نیست، اما می تواند شامل تب، عفونت، خونریزی (هماتوم کیسه بیضه) و درد پایدار باشد. انسداد اپیدیدیم (لوله ای که اسپرم را ذخیره می کند) نیز ممکن است رخ دهد که می تواند منجر به مشکلاتی در باروری شود.

آیا اسپرماتوسل باعث ناباروری می شود؟

پزشکان اسپرماتوسل را عامل ناباروری نمی دانند. با این حال، اگر اسپرماتوسل بزرگ باشد، ممکن است کمیت و کیفیت اسپرم تولید شده را کاهش دهد. اگر بیش از یک سال است که برای باردار شدن تلاش می کنید و نگران باروری خود هستید، با پزشک خود صحبت کنید. دلایل مختلفی برای ناباروری مردان وجود دارد. اولین قدم انجام آنالیز مایع منی برای تعیین سلامت مایع منی است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید