دکتر امین حسن زاده

قولنج کلیه ( کولیک کلیوی ) چیست و چگونه درمان می شود؟

کولیک یا قولنج کلیه چیست و چگونه درمان می شود؟

کولیک کلیوی دردی است که به دلیل وجود سنگ در دستگاه ادراری ایجاد می شود. دستگاه ادراری شامل کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجرای ادرار است. درمان ها ممکن است شامل دارو و روش های جراحی باشد.
سنگ ها می توانند در هر نقطه ای از دستگاه ادراری ایجاد شوند و اندازه آنها می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. بیشتر سنگ ها به دلیل تجمع مواد معدنی یا مواد دیگری مانند اسید اوریک که در ادرار به هم می چسبند و توده سختی ایجاد می کنند، ایجاد شوند.
در این مقاله نحوه تشخیص کولیک کلیوی، علل آن و راه های درمان آن را توضیح می دهیم.

فهرست مطالب

علائم شایع کولیک یا قولنج کلیه چیست؟

علائم کولیک کلیوی بسته به اندازه سنگ و محل آن در مجاری ادراری متفاوت است. برخی از سنگ های کوچک باعث کولیک کلیوی خفیف می شوند و فرد می تواند آنها را بدون ناراحتی زیادی از طریق ادرار دفع کند.
سنگ‌های بزرگ‌تر می‌توانند باعث درد شدید شوند، به‌ویژه اگر گیر کرده و راه‌های کوچکی در مجاری ادراری را مسدود کنند. نواحی حساس شامل حالب ها هستند که لوله هایی هستند که ادرار از کلیه به مثانه عبور می دهند.
شایع ترین تظاهر کولیک کلیوی درد در سمت آسیب دیده بدن بین دنده های تحتانی و لگن است. این درد به سمت پایین شکم و کشاله ران گسترش می یابد.
درد معمولاً به صورت امواجی بروز می‌کند که هر کدام 20 تا 60 دقیقه قبل از فروکش کردن طول می‌کشد.
کولیک کلیه تنها یکی از علائمی است که سنگ های ادراری می توانند ایجاد کنند. علائم دیگری که معمولا در کنار کولیک کلیوی رخ می دهد عبارتند از:
☑️ درد یا اختلال در ادرار کردن
☑️ وجود خون در ادرار، که ممکن است آن را صورتی، قرمز یا قهوه ای نشان دهد.
☑️ ادراری که بوی غیرعادی می دهد.
☑️ حالت تهوع و استفراغ
☑️ احساس نیاز فوری به ادرار کردن
☑️ ادرار کدر
☑️ دفع ادرار بیشتر یا کمتر از حد معمول
☑️ علائم عفونت دستگاه ادراری (UTI) ممکن است برای برخی افراد رخ دهد. اینها عبارتند از تب، لرز و سوزش ادرار. هر کسی که هر یک از این علائم را تجربه می کند باید با پزشک اورولوژیست صحبت کند.
هر فردی که علائم زیر را در کنار کولیک کلیوی تجربه می کند باید با اورژانس تماس بگیرد یا فورا به اورژانس مراجعه کند:
☑️ ناتوانی کامل در ادرار کردن
☑️ استفراغ غیر قابل کنترل
☑️ تب بالاتر از 38 درجه

علل ایجاد کولیک کلیوی چیست؟

قولنج کلیه به دلیل انباشته شدن سنگ در مجاری ادراری رخ می دهد که معمولاً در حالب رخ می دهد. سنگ ناحیه اطراف بافت را در حالی که سعی می کند از آن عبور کند، آسیب میرساند که می تواند دردناک باشد.
علاوه بر این، محدودیت جریان ادرار ممکن است باعث التهاب و افزایش فشار شود. حالب نیز ممکن است دچار اسپاسم شود و باعث درد شود.
چندین ماده شیمیایی و مواد معدنی مختلف می توانند سنگ کلیه را تشکیل دهند. سنگ ها به دلیل چند عامل خطر مختلف ایجاد می شوند، از جمله:
☑️ کلسیم اضافی در ادرار
☑️ بیماری های دستگاه گوارش (GI) مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو
☑️ نقرس، که به دلیل اسید اوریک بیش از حد رخ می دهد
☑️ داروهای خاص
☑️ سیستینوری، که در آن سنگ ها از اسید آمینه ای به نام ایجاد می شوند.
☑️ چاقی
☑️ جراحی های دستگاه گوارش، مانند بای پس معده
☑️ کم آبی بدن
☑️ سابقه خانوادگی سنگ کلیه

درمان کولیک یا قولنج کلیه چگونه انجام می شود ؟

پزشکان اغلب از آزمایش خون و ادرار برای بررسی افزایش سطوح مواد تشکیل دهنده سنگ در بدن افراد استفاده می کنند. آزمایش تصویربرداری می‌تواند به یافتن سنگ‌های مهم در دستگاه ادراری کمک کند، مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس، سی‌تی اسکن یا سونوگرافی.
درمان پزشکی اغلب به نوع سنگ بستگی دارد. انواع مختلفی از سنگ وجود دارد که عبارتند از:

☑️ سنگ های کلسیمی: این ها رایج ترین انواع سنگ ها هستند و از اگزالات کلسیم تشکیل شده اند.

☑️ سنگ های اسید اوریک: این سنگ ها زمانی ایجاد می شوند که اسید اوریک در ادرار متمرکز شود.

☑️ سنگ های سیستین: سنگ های سیستین نادر هستند و به دلیل سیستینوری ایجاد می شوند.
_سنگ‌های استروویت: باکتری‌های موجود در دستگاه ادراری می‌توانند باعث ایجاد سنگ‌های استروویت شوند، اگرچه این‌ها نیز کمتر رایج هستند.
افراد می توانند بیشتر سنگ های کوچک را از طریق ادرار دفع کنند. پزشکان هیدراتاسیون را توصیه می‌کنند و ممکن است داروهای تسکین دهنده درد را برای کمک به فرد برای مقابله با درد تجویز کنند. تا زمانی که سنگ از بین برود، فرد را زیر نظر خواهند داشت.
طیف وسیعی از روش ها می تواند به فرد کمک کند تا سنگ های بزرگتر را برداشته و قولنج کلیوی را تسکین دهد. این موارد شامل:

☑️ استخراج سنگ با اورتروسکوپی: این روش جراحی تهاجمی که یک محدوده نازک را با یک دوربین سبک و متصل به دستگاه ادراری وارد می‌کند. استفاده از این به آنها اجازه می دهد تا سنگ را پیدا کرده و از بین ببرند.

☑️ سنگ شکنی برون بدنی با موج شوک (ESWL): ESWL یک درمان غیرتهاجمی است. این فرآیند هدف قرار دادن امواج صوتی کوچک به سمت کلیه ها برای شکستن سنگ ها به قطعات کوچک است. سپس فرد می تواند این قطعات را از طریق ادرار دفع کند.

☑️ نفرولیتوتومی از راه پوست: پزشکان معمولاً این روش را تحت بیهوشی عمومی انجام می دهند. آنها یک برش کوچک در پشت فرد ایجاد می کنند تا به کلیه دسترسی پیدا کند و با استفاده از یک دوربین و ابزار جراحی کوچک سنگ را خارج می کنند.

☑️ قرار دادن استنت: گاهی اوقات پزشکان یک لوله نازک را در حالب فرد قرار می دهند تا به رفع انسداد و افزایش دفع سنگ کمک کند.

☑️ جراحی باز: برخی از افرادی که نمی توانند سنگ ها را دفع کنند ممکن است به جراحی باز نیاز داشته باشند. با این حال، این روش مدت زمان بهبودی طولانی تری نسبت به سایر روش ها دارد. پزشکان اغلب سعی می‌کنند سنگ‌ها را بیرون بیاورند یا بشکنند تا فرد بتواند قبل از جراحی باز آنها را دفع کند.
درمان همچنین ممکن است شامل داروهایی باشد که به تسکین علائم یا کاهش تجمع سنگ کمک می کند. این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
مسکن برای کنترل درد
آنتی بیوتیک ها در صورت عفونت
عوامل قلیایی کننده
مسدود کننده های انتخابی آلفا-1

دکتر امین حسن زاده با سالها طبابت در حوزه ارولوژی و درمان پروستات یکی از حاذق ترین پزشکان مشهد برای درمان بیماران در این بخش هستند.

مدیریت درد جهت کنترل درد کولیک کلیه چگونه انجام می شود؟

مدیریت درد یک مرحله اساسی در درمان است، زیرا می تواند کیفیت زندگی فرد را تا زمانی که سنگ از بین برود بهبود بخشد. پزشکان همچنین ممکن است داروهایی را برای آرام کردن دستگاه گوارش و کنترل هر گونه حالت تهوع و استفراغ توصیه کنند.
قرار دادن کیسه حرارتی در پهلو یا پایین کمر ممکن است اسپاسم عضلانی را که ممکن است در افراد مبتلا به کولیک کلیوی رخ دهد، آرام کند.

پیشگیری از کولیک کلیوی چگونه صورت می گیرد؟

اجتناب از قولنج کلیه با پیشگیری از سنگ هایی که باعث ایجاد علائم می شوند شروع می شود.
اگر فردی تمایل به ایجاد سنگ های مجاری ادراری اگزالات کلسیمی داشته باشد، ممکن است پزشک یک دیورتیک تیازیدی تجویز کند.
در موارد دیگر، آنها ممکن است توصیه کنند که افراد مصرف مایعات خود را افزایش دهند و سدیم را در رژیم غذایی خود کاهش دهند.
نوشیدن مایعات بیشتر ممکن است همیشه کولیک کلیوی را بهبود نبخشد یا به دفع سنگ ها از دستگاه ادراری کمک نکند، اما حداقل از کم آبی بدن جلوگیری می کند.
بسیاری از مردم از خوردن یک رژیم غذایی سالم که سرشار از انواع غلات کامل، سبزیجات، میوه ها و پروتئین های بدون چربی است سود می برند. پزشکان همچنین ممکن است به افراد توصیه کنند که مصرف مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت را افزایش دهند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید