دکتر امین حسن زاده

علت درد بیضه چیست؟ و چه درمانی دارد؟

عواملی که باعث ایجاد درد بیضه می شوند چیست؟

علل درد بیضه شامل آسیب ناگهانی، التهاب، عفونت های مقاربتی یا فوریت های پزشکی مثل تورشن یا چرخش بیضه است. درد می تواند باعث درد مبهم شود که بر یک یا هر دو بیضه یا کیسه بیضه شما تأثیر بگذارد و همچنین می تواند باعث تورم شود. اگر بیش از یک ساعت درد بیضه دارید، برای تشخیص و درمان با پرشک اورولوژیست مشورت کنید.

فهرست مطالب

درد بیضه چیست؟

درد بیضه می تواند هر فردی را که بیضه دارد و در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. بیضه ها کوچک و تخم مرغی شکل هستند. آنها در داخل کیسه بیضه (اسکروتوم) شما قرار می گیرند که یک کیسه نازک از پوست پشت آلت تناسلی شما است.
اگر درد بیضه دارید، ممکن است آن را در یک یا هر دو بیضه احساس کنید. با این حال، درد ممکن است در واقع از خود بیضه ها نباشد. درد ممکن است از قسمت دیگری از بدن شما مانند کلیه ها و مجاری ادراری یا کشاله ران شما باشد. این نوع درد، درد ارجاعی است. درد بیضه می تواند حاد یا مزمن باشد. “حاد” به این معنی است که به طور ناگهانی ایجاد می شود، به شدت افزایش می یابد و مدت کوتاهی طول می کشد. “مزمن” به این معنی است که درد به تدریج افزایش می یابد و برای مدت طولانی ادامه می یابد. بیضه های شما حاوی اعصاب حساس بسیاری است که می تواند درد بیضه را تشدید کند.
اگر درد شدید بیضه دارید به اورژانس بروید. زیرا می تواند نشانه پیچ خوردگی بیضه باشد که یک اورژانس پزشکی جدی است و اگر در چنین شرایطی بیمار دیر مراجعه کند منجر به نکروز بیضه خواهد شد.

آیا درد بیضه طبیعی است؟

خیر، داشتن درد بیضه طبیعی نیست.
بیضه های شما حساس هستند، بنابراین هرگونه ضربه به آنها می تواند باعث درد موقت شود. اما اگر درد مداوم بیضه دارید که بیش از یک ساعت طول می کشد، به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است شرایط جدی تری داشته باشید که بر بیضه های شما تأثیر بگذارد.

چگونه متوجه شدید که درد بیضه جدی است؟

اگر موارد زیر را دارید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید:

_درد ناگهانی و شدید در یک یا هر دو بیضه شما.
_درد بیضه همراه با حالت تهوع و استفراغ و یا درد شکمی
_تورم بیضه ها
_درد بیضه که بیش از یک ساعت طول بکشد یا در حالت استراحت یا دراز کشیدن بهتر نشود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر درد بیضه هستند؟

هر فردی که بیضه داشته باشد در هر سنی ممکن است دچار درد بیضه شود. اما اگر کارهای فیزیکی سنگین انجام دهید یا ورزش هایی مثل (بیس بال، فوتبال، هاکی، فوتبال، چوگان، هنرهای رزمی) انجام دهید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد درد بیضه باشید.

علت اصلی درد بیضه چیست؟

علل شایع زیادی برای درد بیضه وجود دارد. اگر اخیراً در حین ورزش دچار آسیب شده اید، علت ممکن است واضح باشد. اما در موارد دیگر، ممکن است مشخص نباشد که چرا درد دارید.

برخی دیگر از علل شایع درد بیضه عبارتند از: _اورکیت: اورکیت زمانی است که یک عفونت باکتریایی یا ویروسی باعث التهاب در یک یا هر دو بیضه می شود. در کودکان، ویروس اوریون یکی از علل شایع ارکیت است. اگر اوریون باعث اورکیت شود، تورم معمولاً چهار تا شش روز پس از شروع علائم اوریون شما شروع می شود.

☑️ فتق اینگوینال (کشاله ران): فتق زمانی رخ می دهد که بخشی از روده شما از طریق قسمت ضعیف عضلات شکم نزدیک کشاله ران شما فشار می آورد. معمولاً خطرناک نیست، اما در موارد نادر ممکن است دردناک باشد و ممکن است نیاز به جراحی فوری داشته باشد.

☑️ اپیدیدیمیت: اپیدیدیمیت التهابی است که اپیدیدیم شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اپیدیدیم شما گروهی از لوله‌های نازک پیچیده است که اسپرم را از بیضه‌ها به مجرای اسپرم می‌برد و در نهایت هنگام ارگاسم از بدن شما خارج می‌شود. اگر اپیدیدیمیت دارید، کیسه بیضه شما ممکن است متورم شود و در لمس احساس گرما کنید. عفونت می تواند هفته ها طول بکشد.

☑️ اسپرماتوسل: اسپرماتوسل یک کیست پر از مایع است که می تواند در داخل اپیدیدیم در نزدیکی بیضه شما ایجاد شود. اسپرماتوسل ها سرطانی نیستند و معمولاً دردناک نیستند، اما می توانند بزرگ شوند و ناراحت کننده شوند. _هیدروسل: هیدروسل زمانی است که مایع شکمی در کیسه بیضه شما در اطراف یک یا هر دو بیضه جمع می شود. هیدروسل به خصوص در نوزادان شایع است.

☑️ هماتوسل: هماتوسل زمانی است که خون در اطراف یک یا هر دو بیضه شما جمع می شود. هماتوسل معمولاً پس از آسیب ایجاد می شود.

☑️ واریکوسل: واریکوسل گروهی از وریدهای بزرگ غیرطبیعی در کیسه بیضه شما است. واریکوسل ممکن است در حین فعالیت های روزانه باعث درد شود. درد یا ناراحتی معمولاً زمانی که دراز می کشید بهبود می یابد.

☑️ پیچ خوردگی بیضه: پیچ خوردگی بیضه زمانی است که طناب اسپرماتیک می‌پیچد و جریان خون را به یک بیضه – معمولاً بیضه چپ، قطع می‌کند. باعث درد شدید ناگهانی می شود. در هر زمان ممکن است رخ دهد. پیچ خوردگی بیضه یک اورژانس پزشکی است که نیاز به جراحی دارد.

☑️ سنگ کلیه: سنگ کلیه یک توده یا کریستال جامد است که در سیستم ادراری شما ایجاد می شود. سنگ ها می توانند حالب شما (لوله هایی که ادرار ادرار را از کلیه به مثانه تخلیه می کنند) را مسدود کرده و باعث درد در بیضه ها، کیسه بیضه، کشاله ران یا کمر شود. ممکن است هنگام ادرار کردن بتوانید سنگ های کوچک را دفع کنید، اما سنگ های بزرگتر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

☑️ درد بعد از وازکتومی: وازکتومی یک روش جراحی است که مجرای دفران را که لوله‌هایی هستند که اسپرم را حمل می‌کنند، می‌بندد. این یک نوع پیشگیری از بارداری است. برخی از افرادی که وازکتومی می کنند، به دلیل فشار بیشتر در مجرای دفران یا اپیدیدیم، پس از آن دچار درد بیضه می شوند.

دکتر امین حسن زاده با سالها طبابت در حوزه ارولوژی و درمان پروستات یکی از حاذق ترین پزشکان مشهد برای درمان بیماران در این بخش هستند.

آیا درد بیضه می تواند ناشی از عفونت مقاربتی باشد؟

بله. درد بیضه یکی از علائم برخی از عفونت های مقاربتی (STIs) است. بیماری های مقاربتی می توانند قسمت های مختلف بدن از جمله بیضه ها را تحت تاثیر قرار دهند. ممکن است باعث تورم یا التهاب بیضه شوند.

بیماری های مقاربتی (STI )هایی که ممکن است باعث درد بیضه شوند عبارتند از:

☑️ سوزاک.
☑️ سیفلیس
☑️ کلامیدیا

درد بیضه چگونه تشخیص داده می شود؟

اورولوژیست سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. آنها بیضه های شما را در حالی که ایستاده و دراز کشیده اید معاینه می کنند. در طول معاینه فیزیکی، آنها ممکن است سوالات زیر را بپرسند:

درد شما از کی شروع شد؟
چه مدت است که بیضه های شما درد می کند؟
دقیقا کجا درد داری؟
آیا اخیراً آسیبی به شکم یا کشاله ران خود داشته اید؟
آیا هر فعالیتی مانند دستشویی رفتن، ورزش کردن، داشتن رابطه جنسی یا نشستن درد شما را بهبود می بخشد یا آن را بدتر می کند؟
آنها همچنین ممکن است در مورد سابقه جنسی شما بپرسند.

پزشک آزمایش های زیر را درخواست می کند:

☑️ آزمایش خون: آزمایش خون می تواند به رد عفونت به عنوان یکی از دلایل احتمالی درد بیضه کمک کند.
☑️ آزمایش ادرار (تست ادرار): آزمایش ادرار نیز می تواند به رد عفونت کمک کند.
☑️ سونوگرافی: اگر پزشک یک توده در بیضه شما احساس کند، ‌و نیز برای تورشن بیضه ممکن است برای کمک به تشخیص سونوگرافی را تجویز کند.

درد بیضه چگونه درمان می شود؟

هنگامی که بیضه درد هستید باید به پزشک مراجعه کنید تا پس از پیدا کردن علت درد بیضه درمان مناسب برای شما کذاشته شود
از جمله اقداماتی که باعث کاهش درد بیضه میشود عبارتند از:

☑️ کمپرس سرد یا کیسه یخ را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. یخ یا بسته سرد را در یک حوله بپیچید و آن را به طور متناوب در طول روز به مدت حداکثر 5 دقیقه در هر بار استفاده کنید.
دقت کنید که یخ نباید در تماس مستقیم با پوست باشد.
☑️ حمام آب گرم بگیرید.
☑️ داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مصرف کنید. همه نمی توانند NSAID مصرف کنند، بنابراین بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید.

اورولوژیست ها می توانند داروهایی را تجویز کنند که به کاهش درد کمک می کند، از جمله: آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد عفونی. این داروها می توانند عفونت باکتریایی یا ویروسی را درمان کنند.
داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs). برخی از داروهای ضد افسردگی – از جمله آمی تریپتیلین – می توانند درد عصبی را درمان کند.

آیا برای درمان درد بیضه جراحی لازم است؟

بستگی به این دارد که چه چیزی باعث درد بیضه شده است. اگر شرایط اورژانسی مانند پیچ خوردگی بیضه یا سرطان بیضه دارید، به جراحی نیاز دارید.
انواع جراحی برای درد بیضه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

☑️ پیچ خوردگی بیضه: این مورد یک جراحی اورژانسی برای باز کردن طناب اسپرماتیک و بازگرداندن جریان خون به یک یا هر دو بیضه است. سپس از بخیه‌ها برای محکم کردن بیضه‌ها به دیواره داخلی کیسه بیضه استفاده می‌کنند تا از تکرار پیچ خوردگی بیضه جلوگیری کنند(ارکیدوپکسی).

☑️ جراحی ترمیم فتق: این روش فتق شما را به داخل شکم برمی گرداند و دیواره شکم شما را با بخیه ها یا مش های مصنوعی تقویت می کند.

☑️ اپیدیدیمکتومی: اگر درد مزمن در اپیدیدیم خود دارید، جراح ممکن است آن را از بین ببرد. این یک روش معمول نیست. یک اورولوژیست تنها در صورتی آن را توصیه می کند که به سایر گزینه های درمانی پاسخ ندهید.

☑️ معکوس شدن وازکتومی: اگر بعد از وازکتومی دچار درد مزمن بیضه شوید، جراح ممکن است وازکتومی را معکوس کند تا فشار وارده بر مجرای دفران یا اپیدیدیم شما کاهش یابد. معکوس کردن وازکتومی به ندرت برای درمان درد بیضه ضروری است.

☑️ ارکیدکتومی: اگر سرطان بیضه دارید یا داروها یا روش های کمتر تهاجمی درد بیضه را تسکین نمی دهد، جراح ممکن است یک یا هر دو بیضه شما را بردارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید