دکتر امین حسن زاده

راه‌های درمان سوزاک در مردان چیست؟

سوزاک نوعی بیماری مقاربتی (STD)  بوده که فرد مبتلا از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده دریافت می‌کند. این بیماری با نام (The clap)  نیز شناخته می‌شود. سوزاک هم در زنان و هم در مردان قابل سرایت است ولی در مردان بیشتر از زنان شایع است.  در ادامه این مطلب راه‌های درمان سوزاک در مردان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فهرست مطالب

علائم سوزاک

به طور معمول علائم سوزاک حدود 2 هفته بعد از آلوده شدن مشاهده می‌شود‌، اما در پاره‌ای از موارد تا چندین ماه بعد هم بدون علائم خواهد بود. حدودا از هر ده مرد مبتلا 1 نفر و از هر ده زن مبتلا 5 نفر علائم مشخصی نخواهند داشت، بدین معنا که این بیماری می‌تواند برای یک مدت درمان نشود. معمولاً علائم سوزاک در مردان موارد زیر را شامل می‌شود:

☑️ احساس سوزش در زمان ادرار
☑️ بیضه‌های متورم یا دردناک
☑️ خروج ترشحات سفید، زرد یا سبز از آلت تناسلی مردان

علائم عفونت سوزاک در رکتوم یا قسمت انتهایی آن:

☑️ خون‌ریزی
☑️ ترشح
☑️ درد در زمان مدفوع
☑️ ایجاد خارش
☑️ ایجاد زخم

علاوه بر این سوزاک می‌تواند چشم، گلو یا مفاصل فرد مبتلا را نیز آلوده کند. حتی امکان دارد فرد به این بیماری آلوده شود ولی هیچ‌گونه علائمی نداشته باشد.

عوارض سوزاک

سوزاک در مردان ممکن است منجر به اپیدیدیمیت گردد و این مسئله باعث مشکلات باروری خواهد شد. سوزاک درمان نشده در تمامی افراد منجر به انتشار عفونت گنوکوکی شده که احتمال خطر مرگ را در پی خواهد داشت. یک‌سری از علائم و نشانه‌های این بیماری عبارت است از:

☑️ درماتیت، که عمدتا پوسته پوسته شدن، خارش و خشکی پوست را به دنبال دارد.
☑️ تب
☑️ آرتروز
☑️ ایجاد تورم و التهاب در اطراف تاندون‌ها

کسانی که به سوزاک مبتلا هستند، درصد بالایی هم برای آلوده شدن به HIV  یا انتقال آن را دارند. از جمله علل اصلی آن چنین است که هر کدام از عفونت‌ها قادر به ایجاد زخم‌های باز هستند که منجر به تسهیل ورود ویروس‌ها و باکتری‌ها به بدن می‌گردد.

علائم سوزاک

علل سوزاک در مردان

در ادامه مبحث راه‌های درمان سوزاک در مردان جالب است بدانید که این STD  ناشی از باکتری‌هایی با نام Neisseria gonorrhoeae  است. انتشار STD  به واسطه رابطه جنسی انجام می‌پذیرد، ولی لازم است بدانید که تنها با انزال مرد این بیماری به شریک زندگی وی منتقل نمی‌گردد. از هر گونه تماس جنسی امکان ابتلا به سوزاک وجود دارد، از جمله:

☑️ مقاربت از نوع مقعدی
☑️ رابطه جنسی دهانی
☑️ مقاربت از طریق واژینال

همچون میکروب‌های دیگر، باکتری‌هایی که موجب پیدایش سوزاک می‌گردند تنها با لمس منطقه آلوده از فرد دیگر دریافت خواهد شد. در صورت تماس با آلت تناسلی، واژن، دهان، یا مقعد شخص مبتلا به سوزاک احتمال خطر ابتلا به آن بسیار زیاد خواهد بود.

خانم‌هایی که به سوزاک آلوده هستند،  آن را به هنگام زایمان واژینال یا همان طبیعی به کودک خود انتقال خواهند داد. اما نوزادانی که به روش سزارین متولد می‌شوند، این بیماری را از مادر خود دریافت نمی‌کنند.

این میکروب نمی‌تواند برای یک مدت طولانی بیرون از بدن زنده بماند، از این رو با تماس داشتن با اشیایی همچون صندلی توالت یا لباس به سوزاک مبتلا نخواهید شد. مطمئن‌ترین راه جهت پیشگیری از ابتلا به سوزاک، عدم برقراری رابطه جنسی است. چنانچه تنها با یک نفر رابطه جنسی طولانی مدت داشته باشید، خطر ابتلا کمتر است.

تست تشخیص سوزاک

یکی از راه‌های درمان سوزاک در مردان و تشخیص به موقع آن، آزمایش است. چنانچه مشکوک به بیماری سوزاک یا هر نوع عفونت مقاربتی(STI)  دیگری هستید، انجام آزمایش را به هیچ وجه به تعویق نیندازید.

تا چند روز پس از برقراری رابطه جنسی امکان آزمایش وجود دارد، ولی توصیه می‌کنیم تا یک هفته پس از برقراری رابطه منتظر بمانید و سپس آزمایش دهید. در صورت عدن مشاهده علائم نیز امکان آزمایش وجود دارد.

چنانچه به موقع بیماری سوزاک تشخیص و درمان شود، خطر بروز عوارضی همچون بیماری التهابی لگن (PID)  یا عفونت در بیضه‌ها کاهش خواهد یافت. درمان عوارض ایجاد شده از عفونت‌های طولانی مدت خیلی دشوارتر است.

پیشگیری از سوزاک

به منظور پیشگیری و محافظت از خود در مقابل بیماری سوزاک بایستی موارد زیر را رعایت کنید:

  1. حتما از کاندوم استفاده نمایید. کاندوم مانع از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی می‌شود. کاندوم همچون یک مانع عمل کرده و از ورود باکتری‌ها به بدن جلوگیری می‌کند.
  2. از شریک یا شرکای جنسی خود بخواهید که آزمایش دهند. مطمئن شوید که از نظر سوزاک مورد بررسی قرار گرفته‌اند یا خیر. در صورتی که این کار را انجام نداده‌اند، در رابطه با آزمایش با آن‌ها صحبت کنید.
  3. با شخصی که علائم سوزاک در او مشاهده می‌شود رابطه برقرار نکنید. آیا همسر شما به هنگام ادرار از احساس سوزش یا زخم در ناحیه تناسلی خود شکایت کرده است؟ از رابطه جنسی تا هنگامی که علائم وی مورد بررسی قرار نگرفته خودداری نمایید.
  4. غربال‌گری منظم انجام دهید.
درمان‌های دارویی

راه‌های درمان سوزاک در مردان

راه‌های درمان سوزاک در مردان کدامند و چند روز طول خواهد کشید؟ بیماری سوزاک با یک درمان مناسب و آگاهانه قابل درمان است. اما تنها درمان شما را برای داشتن یک زندگی سالم محافظت نخواهد کرد. لازم است همواره رابطه جنسی ایمن داشته باشید تا خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

آنتی بیوتیک:

پزشک به منظور از بین بردن میکروب‌ها برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. یک‌سری از گونه‌های بیماری سوزاک در برابر بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند، از این رو امکان دارد دو نوع دارو دریافت کنید، تزریق و قرص. حتما همه داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید، حتی در صورتی که به سرعت بهبود یافتید.

آزیترومایسین برای سوزاک:

مصرف یک دوز 2 گرمی آزیترومایسین به صورت اثربخشی عفونت‌های ادراری را درمان کرده و به منظور درمان سوزاک خفیف در اشخاص مبتلا به آلرژی سفالوسپورین مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود این، آزیترومایسین به علت بروز مقاومت برای مونوتراپی پیشنهاد نمی‌شود. اما مصرف دوز 1 گرمی آزیترومایسین به همراه سفالوسپورین به منظور بخشی از درمان دوگانه برای سوزاک توصیه می‌شود.

مترونیدازول برای سوزاک:

یکی دیگر از راه‌های درمان سوزاک در مردان و آن دسته از افرادی که به بیماری التهابی لگن مبتلا هستند، سفتریاکسون 500 میلی گرم IM  تجویز خواهد شد و در کنار آن داکسی سایکلین خوراکی 100 میلی گرم همراه با مترونیدازول 400 میلی گرم ۲ مرتبه در روز و به مدت چهارده روز تجویز می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید