دکتر امین حسن زاده

درمان زگیل تناسلی مردان در مشهد

زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی است که باعث ایجاد زگیل در داخل و اطراف اندام تناسلی و راست روده می‌شود. سویه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند. باوجوداینکه هيچ درماني براي درمان خود ويروس HPV وجود ندارد، شما مي‌توانيد از درمان زگیل تناسلی مردان بهره‌مند شوید.

فهرست مطالب

زگیل تناسلی به کجاها سرایت می‌کند؟

زگیل تناسلی را از راه‌های مختلفی می‌توان دریافت کرد. رابطه جنسی رایج‌ترین راهی است که از آن طریق به زگیل تناسلی می‌توان مبتلا شد. اما باید بدانید که ممکن است کدام نواحی از بدن دچار زگیل شوند. زگیل تناسلی می‌تواند نواحی زیر را درگیر کند:

☑️ناحیه کشاله ران.
☑️ مقعد.
☑️ رکتوم.
☑️ آلت تناسلی و کیسه بیضه.
☑️ واژن (از جمله داخل واژن)، فرج، لب‌های واژن (لابیا کوچک و لابیا بزرگ) و دهانه رحم.
☑️ لب، دهان، زبان یا گلو.

دکتر امین حسن زاده با سالها طبابت در حوزه ارولوژی و درمان پروستات یکی از حاذق ترین پزشکان مشهد برای درمان بیماران در این بخش هستند.

چه کسانی ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شوند؟

زگیل تناسلی همه جنسیت‌ها را درگیر می‌کند؛ اما بیشتر در نوجوانان و جوانان شایع است. مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستند. لازم است بدانید که اگر هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده نکنید و یا چندین شریک جنسی داشته باشید، شانس شما برای ابتلا به زگیل تناسلی افزایش می‌یابد.

زگیل تناسلی چقدر شایع است؟

تخمین زده می‌شود که سالانه حدود 400000 نفر که بیشتر آنها در اواخر نوجوانی و 20 سالگی خود به سر می‌برند، به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند. ویروس ایجاد کننده این زگیل‌ها، HPV است که شایع‌ترین عفونت مقاربتی است. تقریباً 79 میلیون آمریکایی HPV دارند. انواع مختلفی از HPV وجود دارد و همه انواع HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی نمی‌شوند. HPV 6 و HPV 11 دوسویه‌ای هستند که موجب به‌وجودآمدن زگیل تناسلی در مردان می‌شود.

درمان زگیل تناسلی مردان: آیا زگیل تناسلی مسری است؟

بله، زگیل تناسلی و ویروس ایجاد کننده آنها (HPV) هر دو مسری هستند. هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد؛ اما برای درمان زگیل تناسلی مردان راه‌هایی وجود دارد. هنگامی که ویروس را دارید همیشه می‌توانید آن را به دیگران منتقل کنید. حتی اگر علائمی مانند زگیل تناسلی قابل مشاهده نداشته باشید و یا زگیل‌ها را از بدن خود جدا کرده باشید، باز هم می‌توانید فرد دیگری را به HPV و زگیل تناسلی آلوده کنید.

چه چیزی باعث به وجود آمدن زگیل تناسلی می‌شود؟

انواع خاصی از HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود. زگیل تناسلی از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی گسترش می‌یابد. سویه متفاوتی از HPV باعث ایجاد نوع زگیل‌هایی می‌شود که در سایر قسمت‌های بدن خود پیدا می‌کنید. اگر شما روی دست یا پای خود زگیل دارید، نمی‌توانید با لمس خود یا شخص دیگری به زگیل تناسلی مبتلا شوید.

زگیل تناسلی از راه‌های زیر منتقل می‌شود:

☑️ مقاربت مقعدی و واژینال
☑️ لمس دستگاه تناسلی (تماس پوست با پوست بدون انزال).
☑️ انجام رابطه جنسی دهانی به فردی که دارای HPV یا زگیل تناسلی است.
☑️ دریافت رابطه جنسی دهانی از فردی که مبتلا به HPV است یا زگیل تناسلی روی دهان، لب یا زبان خود دارد.

توجه داشتید باشید که شما باوجوداینکه می‌توانید نوع ایجاد کننده زگیل تناسلیِ ویروس HPV را داشته باشید، ممکن است هرگز به زگیل تناسلی هم مبتلا نشوید. این یعنی ممکن است شما HPV را به شریک زندگی خود منتقل کرده و موجب ایجاد زگیل تناسلی در بدن او شوید. به همین دلیل است که تشخیص اینکه در یک رابطه کدام پارتنر به دیگری زگیل تناسلی را منتقل کرده است، می‌تواند پیچیده باشد.

زگیل تناسلی چه علائمی دارد؟

زگیل‌ها مانند زائده‌هایی سفت، به رنگ پوست یا خاکستری مایل به سفید روی پوست شما ظاهر می‌شوند که در درمان زگیل تناسلی مردان باید برداشته شوند. زگیل‌های تناسلی اغلب ظاهری مانند گل کلم دارند، اما برخی از آن‌ها هم صاف هستند. زگیل تناسلی معمولاً دردناک نیست. اما گاهی اوقات باعث خونریزی خفیف، احساس سوزش، درد و ناراحتی و خارش/سوزش در ناحیه تناسلی می‌شود.

برخی از زگیل‌ها بسیار کوچک هستند. با این حال، معمولاً می‌توانید آنها را احساس یا مشاهده کنید. گاهی اوقات زگیل‌ها به‌صورت دسته‌جمعی در کنار هم قرار می‌گیرند یا بسیار بزرگ می‌شوند و ظاهری ساقه مانند به خود می‌گیرند. اکثر زگیل‌ها به‌صورت بسیار ریز و نرم شروع به رشد می‌کنند و ممکن است غیر قابل توجه باشند.

زگیل تناسلی چه مدت پس از عفونت ظاهر می‌شود؟

برخی از افراد در عرض چند هفته پس از تماس جنسی با فرد مبتلا به HPV دچار زگیل تناسلی می‌شوند. با این حال، اغلب ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا زگیل ظاهر شود. به همین دلیل، تشخیص دقیق زمان ابتلا به زگیل تناسلی دشوار است.

همچنین ممکن است به ویروس آن مبتلا شده باشید؛ اما بدن شما زگیل نزند. ممکن است ندانید که در داخل مقعد یا داخل واژن خود زگیل دارید. اگر علائمی نداشته باشید، ممکن است ناآگاهانه دیگران را هم به ویروس آلوده کنید.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

افرادی که خدمات پزشکی ارائه می‌دهند می‌توانند زگیل‌های تناسلی خارجی را با نگاه کردن به آن‌ها تشخیص دهند و ممکن است برای تأیید، بیوپسی را درخواست کنند. تشخیص زگیل‌های داخلی چالش‌برانگیزتر است. پزشکان از آزمایش‌های زیر برای تشخیص زگیل تناسلی استفاده می‌کنند:

  • معاینه لگنی: ممکن است برای بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی، آزمایش پاپ را به‌عنوان بخشی از معاینه لگنی در فرایند درمان زگیل تناسلی مردان انجام دهید.
  • معاینه مقعد: ارائه دهنده شما از دستگاهی به نام آنوسکوپ برای بررسی داخل مقعد شما برای یافتن زگیل استفاده می‌کند.

اگر فکر می‌کنید زگیل تناسلی دارید حتماً با پزشک تماس بگیرید. سایر عفونت‌های مقاربتی (و حتی مواردی مانند خال یا برچسب‌های پوستی) هم شبیه زگیل تناسلی هستند. تشخیص دقیق و به موقع آن ضروری است تا درمان مناسب را دریافت کنید.

درمان زگیل تناسلی مردان چگونه انجام می‌شود؟

زگیل تناسلی ممکن است خودبه‌خود از بین برود؛ زیرا سیستم ایمنی شما می‌تواند با عفونتی که موجب شکل گرفتن زگیل می‌شود مبارزه کند. با این حال، آنها ممکن است بزرگ‌تر شوند، تکثیر شوند یا به طور فزاینده‌ای ناراحت کننده شوند. از بین بردن زگیل تناسلی شانس شما برای انتشار عفونت را کاهش می‌دهد؛ زیرا یک بیماری کاملاً فعال، راحت‌تر پخش می‌شود. پزشک شما ممکن است از یکی از این روش‌ها برای درمان زگیل تناسلی استفاده کند:

☑️ کوتر الکتریکی: جریان الکتریکی زگیل‌ها را می‌سوزاند.
☑️ انجماد: در طول سرما درمانی، ارائه دهنده خدمات پزشکی شما از نیتروژن مایع برای انجماد و ازبین‌بردن زگیل استفاده می‌کند.
☑️ درمان با لیزر: نور لیزر رگ‌های خونی ریز درون زگیل‌ها را از بین می‌برد و جریان خون آنها را قطع می‌کند.
☑️ روش برش الکتروسرجری حلقه‌ای: با LEEP، ارائه دهنده شما از یک حلقه سیمی با بار الکتریکی برای برداشتن زگیل استفاده می‌کند. یک ارائه دهنده ممکن است از این روش برای برداشتن زگیل روی دهانه رحم شما استفاده کند.
☑️ داروی موضعی (پوستی): این ماده شیمیایی باعث ایجاد تاول در زیر زگیل می‌شود و جریان خون را متوقف می‌کند. همچنین کرم‌های تجویزی وجود دارد که پزشک شما تجویز می‌کند تا بتوانید در خانه از آنها برای درمان زگیل تناسلی مردان استفاده کنید.
☑️ جراحی: ممکن است پزشک شما زگیل‌هایی را که بزرگ هستند یا به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، با جراحی از بین ببرد.

درمان زگیل تناسلی به معنی از بین بردن ویروس HPV نیست. حتی اگر زگیل‌های شما برداشته شود، همچنان می‌توانید HPV را گسترش دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید