دکتر امین حسن زاده

درمان تنگی حالب کلیه با جراحی پیلوپلاستی

جراحی پیلوپلاستی چیست و هدف از انجام آن درمان چه بیماری میباشد؟

جراحی پیلوپلاستی یک روش جراحی است که برای رفع انسداد در محل اتصال حالب به لگنچه کلیه استفاده می شود و برقراری جریان ادرار را از کلیه به مثانه امکان پذیر می کند.

کلیه انسان که از میلیون ها نفرون تشکیل شده است، خون را فیلتر کرده و ادرار تولید می کند. ادرار از تمام نفرون ها به طور جمعی به لگنچه کلیه (به شکل قیف) تخلیه می شود. علاوه بر این، توسط حالب ها (لوله هایی که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کنند) به مثانه منتقل می شود.

انسداد در محل اتصال حالب به لگنچه کلیه منجر به توقف ادرار در رسیدن به مثانه و در نتیجه وضعیت هیدرونفروز (کشیده شدن و متورم شدن کلیه ها به دلیل تجمع ادرار در داخل کلیه) می شود.

فهرست مطالب

جراحی پیلوپلاستی چه زمانی و برای چه بیماری باید انجام شود؟

پیلوپلاستی یک روش جراحی است که برای درمان انسداد اتصال محل اتصال حالب به لگنچه – UPJ با وجود موارد زیر نشان داده می شود

کاهش عملکرد کلیه یا عفونت دستگاه کلیه فوقانی، یا سنگ
علائم بالینی مانند درد پهلو و عفونت های مکرر

انواع جراحی پیلوپلاستی

نوع عمل پیلوپلاستی به تکنیک جراحی مورد استفاده بستگی دارد، مانند:

☑️ جراحی پیلوپلاستی باز
☑️ جراحی لاپاراسکوپی پیلوپلاستی
☑️ جراحی پیلوپلاستی رباتیک

پیلوپلاستی باز: پیلوپلاستی باز همچنان استراتژی درمانی استاندارد طلایی برای انسداد محل اتصال حالب لگنی ( انسداد UPJ)، با نرخ موفقیت 90 درصد است. اگر بیمار قبلاً جراحی کلیه داشته باشد، پیلوپلاستی باز توصیه می شود. در بین انواع پیلوپلاستی باز، پیلوپلاستی باز اندرسون هاینز یا پیلوپلاستی تکه تکه شده رایج ترین آنهاست.

یک برش به سمت نوک دنده 12 در قسمت داخلی تقریباً 2 تا 3 اینچ در کنار عضله راست شکم (عضله بلند دیواره جلوی شکم) ایجاد می شود. این برش دسترسی مستقیم جراح به ناف کلیه و محل اتصال حالب لگنی را فراهم می کند.
هنگامی که جراح به کلیه دسترسی پیدا کرد، انسداد با بریدن ناحیه مسدود شده با ابزار جراحی برطرف می شود. انتهای بریده شده لگن کلیه و حالب با کمک بخیه به هم متصل می شوند.

لاپاراسکوپی پیلوپلاستی: یک روش کم تهاجمی برای جراحی ترمیمی انقباض در محل اتصال حالب لگنی، است. روند برداشتن انسداد شبیه پیلوپلاستی باز است.
جراح کلیه سه تا چهار برش کوچک (1 سانتی‌متری) در دیواره شکم بیمار قرار می‌دهد و به دنبال آن دوربین و ابزار جراحی را وارد می‌کند که برای رفع انسداد یا باریک شدن بدون قرار دادن دست‌ها در داخل شکم استفاده می‌شود. هنگامی که جراح محل انسداد را پیدا کرد، جراح آن را با بریدن قسمت انسدادی با کمک ابزار لاپاراسکوپی برمی دارد و با کمک بخیه به لگن و حالب (بازسازی) کلیه می پیوندد.
در مقایسه با جراحی باز، پیلوپلاستی لاپاراسکوپی به میزان قابل توجهی باعث، بستری کمتر در بیمارستان و بازگشت زودتر به کار و فعالیت های روزانه، با نتایج زیبایی بهتر و نتایج یکسان شده است.

پیلوپلاستی لاپاراسکوپی رباتیک: پیلوپلاستی لاپاراسکوپی به کمک ربات شبیه به جراحی باز است، با این تفاوت که جراح از 3-4 برش کوچک (1 سانتی متر) به جای برش بزرگ پهلو یا شکم استفاده می کند. پورتال ها یا تروکارها از طریق این برش هاوارد می شوند تا امکان قرار دادن بازوهای مچ رباتیک را فراهم کنند که به جراح اجازه می دهد انسداد را برطرف کرده و ترمیم را کامل کند.
جراح ابزار دقیق رباتیک را در زمان واقعی با یک حرکت دقیق با نشستن در فاصله چند فوتی از بیمار در میز عمل یا کنسول او کنترل می کند. یک لنز استریوسکوپی (که از طریق یکی از بازوهای رباتیک وارد می شود) یک نمای سه بعدی و با وضوح بالا از آناتومی کلیه را ارائه می دهد. با نگاه کردن به منظره، ناحیه مسدود شده با کمک بازوهای روباتیک جراحی بریده شده و برداشته می شود.
انتهای لگنچه کلیه و حالب به هم بخیه می شود تا اتصال واضحی ایجاد شود.

دکتر امین حسن زاده با سالها طبابت در حوزه ارولوژی و درمان پروستات یکی از حاذق ترین پزشکان مشهد برای درمان بیماران در این بخش هستند.

آمادگی برای جراحی پیلوپلاستی

بیمار باید جراح را در مورد موارد زیر مطلع کند:
☑️ هر گونه حساسیت شناخته شده به دارو یا بیهوشی .
☑️ سابقه خانوادگی اختلالات خونریزی.
☑️ مصرف داروها، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها، گیاهان دارویی و سایر مکمل های غذایی.

اگر بیمار در حال حاضر از داروهای رقیق کننده خون، داروهای ضد انعقاد یا هر داروی دیگری استفاده می کند، که می تواند بر روند لخته شدن خون بیمار تأثیر بگذارد. این داروها ممکن است قبل از جراحی یا طبق توصیه جراح یا پزشک مربوطه قطع شوند.

پس از گرفتن سابقه پزشکی و دارویی بیمار، جراح کلیه آزمایشات زیر را درخواست می کند:

☑️ کشت ادرار قبل از عمل و آزمایش ادرار.
☑️ آزمایشات آزمایشگاهی شامل شمارش کامل خون، رادیوگرافی قفسه سینه و پنل متابولیک پایه (آزمایشی که برای ارزیابی غلظت گلوکز، کلسیم، سدیم، پتاسیم، دی اکسید کربن، کلرید، نیتروژن اوره خون و کراتینین استفاده می شود).
☑️ قبل از جراحی، جراح با انجام معاینات و تصویربرداری لازم، شدت هیدرونفروز ناشی از انسداد محل اتصال حالب لگنی (UPJ) را ارزیابی می کند.
جراح ممکن است یک اسکن هسته ای کلیه با شستشوی فوروزماید برای ارزیابی میزان انسداد انجام دهد و همچنین به ارزیابی نتایج بعد از عمل کمک می کند.

☑️ جراح کلیه یا پرستار در زمانی که بیمار نیاز به مراجعه به بیمارستان داشته باشد به بیمار اطلاع می دهد. طبق توصیه اورولوژیست، بیمار باید قبل از عمل جراحی برای مدت معینی از نوشیدن و خوردن خودداری کند.

در حین جراحی پیلوپلاستی :

مراحل عمل پیلوپلاستی بسته به تکنیک جراحی و سن بیمار متفاوت است. در کودکان، پیلوپلاستی باز ترجیح داده می شود، در حالی که در بزرگسالان، لاپاراسکوپی یا پیلوپلاستی به کمک ربات ترجیح داده می شود. به طور کلی، عمل پیلوپلاستی مراحل زیر را دنبال می کند:
به بیمار روپوش جراحی برای تعویض لباس ارائه می شود. پس از آن، بیمار بیهوش می شود.
بر اساس نوع جراحی برنامه ریزی شده، بیمار برش هایی خواهد داشت. بیمار در وضعیت لترال روی میز قرار می گیرد و جراح عمل را با یک برش شروع می کند.
در پیلوپلاستی باز، جراح یک برش به طول 2 تا 3 اینچ در زیر دنده ها در کنار عضله راست شکم قرار می دهد.
در لاپاراسکوپی پیلوپلاستی، جراح سه برش 1 سانتی متری در شکم ایجاد می کند که از طریق آن دوربین و ابزار وارد می شود. پورت چهارم برای کمک جراح ساخته می شود و در کنار ناف قرار دارد.
در جراحی لاپاراسکوپی رباتیک پیلوپلاستی، جراح از تروکارهای رباتیک برای وارد کردن ابزار جراحی و دوربین استفاده می کند. جراح با عبور گاز دی اکسید کربن به داخل حفره شکم، پنوموپریتوئن را ایجاد می کند، پس از آن، تروکارها قرار می گیرند. این تروکارها به صورت خط مستقیم در موقعیت پارادین قرار می گیرند و بین هر کدام 8 سانتی متر فاصله دارد. پورت دوم به ناف کلیه وارد می شود و یک پورت کمکی 12 میلی متری برای عبور سوزن قرار می گیرد.
هنگامی که جراح به کلیه دسترسی پیدا می کند، صرف نظر از تکنیک جراحی استفاده شده، جراح شروع به حرکت اندام می کند تا ناحیه یا علت احتمالی انسداد را پیدا کند.
در بیشتر موارد، به دلیل انسداد محل اتصال حالب لگنی است. در برخی موارد، یک رگ خونی اضافی ممکن است از ناحیه عبور کرده و به حالب باریک برخورد کند و باعث انسداد شود.
هنگامی که جراح انسداد را در محل اتصال حالب لگنی پیدا کرد، جراح ناحیه بالا و پایین انسداد را برش داده و تقسیم می‌کند و ادرار مسدود شده را پاک می‌کند.
یک استنت برای تسهیل جریان ادرار تعبیه خواهد شد که پس از چند روز پس از جراحی از طریق سیستوسکوپی خارج می شود.
جراح یک برش طولی تحتانی (3-2 سانتی متر) را به سمت انتهای مخالف هر دو لگن کلیه و حالب قرار می دهد و هر دو انتهای تقسیم شده لگن کلیه و حالب را با کمک بخیه های قابل جذب متصل می کند.
در صورت عبور رگ خونی، رگ(ها) حفظ می شوند و ترمیم از پشت رگ خونی انجام می شود تا از فشار و انسداد مکرر جلوگیری شود.
جراح ممکن است یک کیسه تخلیه را به پهلوی بیمار بچسباند تا مایع اطراف کلیه یا در محل ترمیم پیلوپلاستی تخلیه شود.

مراقبت های بعد از عمل جراحی پیلوپلاستی:

پس از جراحی پیلوپلاستی، بیماران پس از تثبیت علائم حیاتی (ضربان قلب، تعداد تنفس و فشار خون) به اتاق ریکاوری یا واحد پس از بیهوشی منتقل خواهند شد.
ممکن است بیماران در روزهای اولیه پس از جراحی مایعات مصرف کنند و به آرامی رژیم غذایی جامد را از سر بگیرند. جراح ممکن است داروهایی را برای درد و به حداقل رساندن عفونت های بعد از عمل تجویز کند.
در مورد پیلوپلاستی باز، گاز جاذب روی ناحیه کیسه تخلیه گذاشته می شود.
به طور معمول، استنت حالب 4 تا 6 هفته پس از جراحی برداشته می شود.
یک ماه پس از برداشتن استنت، اسکن کلیه Lasix انجام می شود، پس از آن، دو بار در سال (هر شش ماه برای سال اول) و سالی یک بار پس از آن.

زمان نقاهت بعد از جراحی پیلوپلاستی:

زمان بهبودی پس از پیلوپلاستی به تکنیک جراحی بستگی دارد. بهبودی پس از پیلوپلاستی رباتیک یا لاپاروسکوپی معمولاً 3 تا 4 هفته طول می کشد، در حالی که ممکن است 8 هفته برای پیلوپلاستی باز زمان نیاز باشد. در طول این مدت، بیمار باید از بلند کردن اجسام سنگین، تمرین یا فعالیت های شدید خودداری کند.

عوارض جراحی پیلوپلاستی چیست؟

در حالی که انجام عمل پیلوپلاستی بسیار ایمن است، همیشه احتمال بروز عوارضی در حین یا پس از جراحی وجود دارد، مانند:

☑️ خونریزی محل عمل
☑️ عفونت ها
☑️ آسیب بافت مجاور
☑️ نشت ادرار در محل اتصال مجدد لگن به حالب
☑️ یجاد اسکار در محل بخیه ها
☑️ تبدیل از تکنیک های کم تهاجمی به پیلوپلاستی باز
☑️ فتق

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید