دکتر امین حسن زاده

بهترین دکتر ارولوژی برای ختنه در مشهد

ختنه چیست؟

ختنه عبارت است از برداشتن پوست ختنه گاه، بافتی که سر آلت تناسلی یا گلنس را می پوشاند. ختنه کردن یک عمل باستانی است که منشأ آن به مناسک مذهبی برمی گردد. امروزه بسیاری از والدین نوزادان خود را به دلایل مذهبی یا دلایل دیگر ختنه می کنند.
ختنه یکی از رایج ترین جراحی هایی است که در سراسر جهان انجام می شود. در ایالات متحده، میزان ختنه تا 80 درصد است، در حالی که در سطح جهانی، حدود 38 درصد می باشد.ختنه معمولاً در روز اول یا دوم پس از تولد انجام می شود.این روش در نوزادان بزرگتر، کودکان و بزرگسالان پیچیده تر و خطرناک تر می شود.آلت تناسلی ختنه نشده دارای یک پوست ختنه گاه است که سر آلت را پوشانده است، در حالی که در آلت ختنه شده، سر آن یا همان گلنس نمایان است. تحقیقات نشان داده است که تفاوتی در واکنش آلت تناسلی ختنه نشده و آلت تناسلی ختنه شده به تحریک لمس و ارگاسم وجود ندارد. به طور مشابه، ختنه بر عملکرد جنسی یا باروری تأثیر نمی گذارد.

فهرست مطالب

دلایل انجام عمل ختنه چیست ؟

والدینی که فرزندان خود را ختنه می کنند اغلب به دلایل مذهبی یا فرهنگی این کار را انجام می دهند. ادیان مسیحیت، اسلام و یهودیت ختنه را ضروری یا توصیه می کنند. ختنه در برخی از مناطق آفریقا، استرالیا و خاورمیانه نیز رایج است. دلایل دیگر ختنه عبارتند از:
_بهداشت و پیشگیری از بیماری هایی مانند عفونت های مجاری ادراری، عفونت های مقاربتی و سرطان
اگر می خواهید نوزادتان ختنه شود، با پزشک اورولوژیست که این عمل را انجام می دهد صحبت کنید و هر سوالی در مورد آن دارید بپرسید. آنها خطرات و مزایای آن را توضیح خواهند داد.

جراحی ختنه در سنین مختلف چگونه انجام می شود؟

در طول ختنه، پوست ختنه گاه از سر آلت تناسلی بریده می شود و بافت اضافی برداشته می شود.
این روش بسته به سنی که در آن انجام می شود کمی متفاوت است.

☑️ ختنه نوزاد:
ختنه نوزاد به احتمال زیاد در بیمارستان اتفاق می افتد. کودک شما در طول عمل بیدار خواهد بود. آنها روی پشت خود قرار می گیرند، با محدودیت هایی برای ثابت نگه داشتن دست ها و پاهای نوزاد.
پزشک ناحیه آلت تناسلی را با مواد ضد عفونی کننده تمیز می کند، سپس برای کاهش درد به کودک یک داروی بی حس کننده در پایه آلت تناسلی تزریق میشود. گاهی اوقات پزشکان مسکن را به عنوان کرم استفاده می کنند یا به کودک داروی مسکن می دهند. آنها یک گیره یا حلقه روی آلت تناسلی می گذارند و پوست ختنه گاه را برمی دارند. سپس یک پماد آنتی بیوتیک موضعی یا ژل روی آن ناحیه گذاشته می شود و با گاز پانسمان می گردد.
این جراحی معمولاً در حدود 10 دقیقه تمام می شود. پزشک به شما توصیه می کند که نوزاد را پس از انجام عمل قنداق کنید و او را محکم با پتو بپیچید. اگر این کار در بیمارستان انجام شود، باید ظرف چند ساعت آماده باشید تا نوزادتان را به خانه ببرید.

☑️ختنه بزرگسالان:
ختنه را می توان در کودکان بزرگتر و بزرگسالان نیز انجام داد. این جراحی معمولا در بیمارستان توسط متخصص اورولوژی انجام می شود. پزشکان ممکن است آن را به علت شرایط بهداشتی مرتبط با آلت تناسلی، مانند:

  • بالانیت که التهاب سر آلت تناسلی می باشد
  • بالانوپوستیت که التهاب سر و ختنه گاه آلت تناسلی می باشد
  • پیشگیری از رشد سرطانی یا پیش سرطانی روی پوست ختنه گاه
  • فیموز، وضعیتی که در آن پوست ختنه گاه نمی تواند از سر آلت تناسلی به عقب کشیده شود
  • پارافیموزیس، وضعیتی که در آن پوست ختنه گاه نمی تواند به سمت جلو و بالای سر آلت تناسلی به سمت جلو کشیده شود.
  • پیشگیری از زگیل تناسلی روی پوست ختنه گاه
    انجام دهند.

ختنه بزرگسالان از روشی مشابه نوزادان پیروی می کند. اما معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. پس از برداشتن پوست ختنه گاه، بخیه هایی در امتداد برش زده میشود که در عرض حدود 10 روز جذب می شود. ختنه بزرگسالان حدود یک ساعت طول می کشد. این عمل عوارض بیشتری نسبت به ختنه نوزاد دارد و بهبودی ممکن است تا 3 هفته طول بکشد.

انواع روش های انجام ختنه کدام است؟

ختنه به سه روش اصلی انجام می شود:
☑️ گیره گومکو: این روش رایج ترین روش ختنه برای نوزادان است. از یک دستگاه فلزی با یک کلاه برای محافظت از سر آلت تناسلی و یک گیره دایره‌ای استفاده می‌شود که گردش خون را در پوست ختنه‌گاه قطع می‌کند تا خونریزی را کنترل کند در حالی که با چاقوی جراحی یا قیچی پوست اضافی برداشته می‌شود.

☑️ تکنیک Plastibell: در این روش، پزشک یک کلاه پلاستیکی را روی سر آلت تناسلی، زیر پوست ختنه گاه قرار می دهد. نخ جراحی به طور محکم به دور پوست ختنه گاه گره می خورد که گردش خون را در بافت قطع کرده و باعث مرگ آن می شود. پوست کلاهک در جای خود باقی می ماند تا پس از چند روز خود به خود بیفتد.

☑️ گیره موگن: این روش شبیه به روش Gomco است، با این تفاوت که هیچ کلاهی برای محافظت از سر آلت تناسلی وجود ندارد. در حالی که با چاقوی جراحی برداشته می شود، پوست ختنه گاه برای کنترل خونریزی کشیده و بسته می شود.

دکتر امین حسن زاده با سالها طبابت در حوزه ارولوژی و درمان پروستات یکی از حاذق ترین پزشکان مشهد برای درمان بیماران در این بخش هستند.

پیگیری جراحی ختنه به چه شکلی انجام می شود؟

پس از ختنه ، کودک شما ممکن است بداخلاق و تحریک پذیر باشد.از کودک با دقت زیاد مراقبت شود تا به آلت تناسلی آنها فشار نیاید. نوک آلت ممکن است دردناک باشد. ممکن است یک پوسته زرد روی نوک آن نیز مشاهده کنید. این طبیعی است و باید طی چند روز خود به خود برطرف شود.
48 ساعت پس از عمل، بانداژ پس از جدا شدن مجدداً قرار داده نمی شود. با این حال، هنوز باید از روان کننده استفاده شود تا آلت تناسلی آنها به پوشک خود نچسبد. اگر مدفوع روی آلت تناسلی آنها نشست، به آرامی آن را با آب گرم و صابون پاک کنید. برای جلوگیری از عفونت، پوشک آنها را مرتب عوض کنید و آن را شل ببندید.ختنه به طور کلی در 5-7 روز بهبود می یابد. در بیشتر مواقع، نوزادان بدون مشکل بهبود می یابند. عوارض، مانند عفونت، نادر است. اگر:
-کودک شما تا 12 ساعت پس از ختنه ادرار نمی کند.
یا روی پوشک آنها خون ریزی زیادی می بینید باید به پزشک اطلاع دهید.
کودکان بزرگتر باید استراحت کنند، داروهای ضد درد و آنتی‌بیوتیک‌ها را طبق دستور مصرف کرده و از انجام کارهای سنگین خودداری کنند و نیز در 24 ساعت اول پس از عمل، مقدار زیادی آب و سایر مایعات شفاف مصرف شود. لباس زیر گشاد و راحت استفاده شود و پانسمان را روی آن ناحیه نگه دارید تا زمانی که پزشکتان بگوید آن را بردارید.
کودک حداقل تا یک هفته بعد از عمل حمام نشود. کودک خردسال از دوچرخه سواری و فعالیت های سنگین مانند دویدن به مدت 4 تا 6 هفته خودداری کند.

و اگر موارد زیر اتفاق افتاد فوراً با پزشک تماس بگیرید:
☑️ هر گونه مشکل در ادرار کردن
☑️ تب
☑️ هر گونه خونریزی
☑️ بوی غیر معمول یا ترشح در نوک آلت تناسلی
☑️ تاول زدن
☑️ اگر یک حلقه پلاستیکی به جای گاز وجود دارد، اگر بیش از 2 هفته باقی ماند با پزشک تماس بگیرید.

فواید ختنه چیست؟

شواهد نشان می دهد که ختنه فوایدی برای سلامتی دارد، از جمله:

☑️ خطر کمتر عفونت ادراری
☑️ خطر کمتر برخی از بیماری های مقاربتی مثل Hiv
☑️ محافظت در برابر سرطان آلت تناسلی و کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در شرکای جنسی
☑️ پیشگیری از بالانیت (التهاب سر آلت تناسلی) و بالانوپوستیت (التهاب پوست ختنه گاه و سر آلت تناسلی)
☑️ پیشگیری از فیموز (ناتوانی در جمع شدن پوست ختنه گاه) و پارافیموز (ناتوانی در برگرداندن پوست ختنه گاه به محل اصلی خود)
ختنه همچنین تمیز نگه داشتن انتهای آلت تناسلی را آسان تر می کند.

خطرات یا عوارض ختنه چیست؟

ختنه یک روش معمول و ایمن است. اما مانند هر جراحی، خطراتی نیز وجود دارد. خطرات بالقوه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
☑️ مشکلات بیهوشی
☑️ خطر خون ریزی.
☑️ عفونت محل ختنه
☑️ درد
☑️ بریدن پوست ختنه گاه خیلی بلند یا خیلی کوتاه.
☑️ تحریک در نوک آلت تناسلی.
☑️ سوراخ در نوک آلت تناسلی
☑️ دهانه نوک آلت تناسلی باریک می شود (تنگی ).
در موارد نادر، پوست ختنه‌گاه به‌درستی بهبود نمی‌یابد و می‌تواند به انتهای آلت تناسلی کودک شما بچسبد (چسبندگی آلت تناسلی). اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است فرزندتان به اصلاح ختنه نیاز داشته باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید