دکتر امین حسن زاده

نفرولیتوتومی از راه پوست چیست؟

نفرولیتوتومی از راه پوست یک جراحی برای برداشتن سنگ‌های کلیه است که خیلی بزرگ هستند و نمی‌توانند خود به خود دفع شوند. هنگامی که سایر روش‌ها برای دفع سنگ کلیه ناموفق یا غیرممکن هستند، معمولاً اورواوژیست نفرولیتوتومی از راه پوست (PCNL) را پیشنهاد می‌کند.
“از راه پوست” به این معنی است که این روش از طریق پوست انجام می شود. “نفرولیتوتومی” به معنای برداشتن سنگ از کلیه است. این روش سه تا چهار ساعت طول می کشد تا کامل شود. خطرات شامل وجود خون در ادرار، لخته شدن خون، عفونت و مشکلات درمانی است. بهبودی دو تا چهار هفته طول می کشد.اگرچه PCNL یک جراحی کم تهاجمی است که عوارض کمتری دارد و به شما امکان می‌دهد سریع‌تر از جراحی باز بهبود پیدا کنید، اما همچنان یک جراحی بزرگ است.
نفرولیتوتومی از راه پوست میزان موفقیت تقریباً 75 تا 98 درصد دارد.

فهرست مطالب

بهترین کاندید برای نفرولیتوتومی از راه پوست چه کسی است؟

بیشتر سنگ های کلیه خود به خود دفع می شوند و نیازی به جراحی ندارند. اگر سنگ کلیه کوچک‌تری دارید که به خودی خود دفع نمی‌شود، ممکن است اورولوژیست در ابتدا سنگ‌شکنی با موج شوک (ESWL) یا یورتروسکوپی لیزری را پیشنهاد کند. بهترین کاندید برای PCNL کسی است به تنهایی نمی تواند سنگ کلیه را دفع کند، و سنگ آنها بزرگتر از آن است که با سنگ شکنی موج شوک یا یورتروسکوپی لیزری درمان شود.

نفرولیتوتومی از راه پوست چگونه انجام می شود؟

یک اورولوژیست نفرولیتوتومی از راه پوست را انجام می دهد. اورولوژیست یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی است که در شرایط جراحی و بیماری هایی که دستگاه ادراری شما را تحت تاثیر قرار می دهند تخصص دارد. آنها برای دسترسی به کلیه ها و برداشتن سنگ کلیه، یک برش کوچک در پشت یا پهلوی شما ایجاد می کنند.

قبل از PCNL چه اتفاقی می افتد؟

قبل از نفرولیتوتومی از راه پوست، توسط جراح اورولوژی ویزیت خواهید شد. آنها سلامت عمومی شما را بررسی می کنند و موارد حیاتی شما (دما، نبض و فشار خون) را اندازه گیری می کنند.
در مورد هر گونه داروهای تجویزی یا داروهای بدون نسخه (OTC) که مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید که حتی شامل مکمل‌های گیاهی است. آسپرین، داروهای ضد التهاب، برخی مکمل های گیاهی و رقیق کننده های خون می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند. قبل از قطع هر دارویی حتما با پزشک مشورت کنید.
همچنین به جراح خود در مورد هر گونه حساسیتی که دارید بگویید که همه آلرژی های شناخته شده را شامل می شود مانند داروها، پاک کننده های پوست مانند ید یا ایزوپروپیل الکل، لاتکس و غذاها .
جراح شما همچنین دستورالعمل های خاصی را در مورد خوردن و آشامیدن قبل از PCNL به شما می دهد. شما نباید بعد از نیمه شبه شب قبل از عمل چیزی بخورید یا بنوشید. اگر مجبور به مصرف دارو هستید، باید آنها را با یک جرعه کوچک آب مصرف کنید.
آنها همچنین ممکن است آزمایش های تصویربرداری را برای مشاهده بهتر سنگ کلیه انجام دهند که شامل موارد زیر است:
سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری).
سونوگرافی.
اشعه ایکس.

دکتر امین حسن زاده با سالها طبابت در حوزه ارولوژی و درمان پروستات یکی از حاذق ترین پزشکان مشهد برای درمان بیماران در این بخش هستند.

در طول PCNL چه اتفاقی می افتد؟

یک تیم ویژه پزشکی نفرولیتوتومی از راه پوست را انجام خواهند داد. این تیم معمولاً شامل:
یک متخصص اورولوژی
متخصص بیهوشی
و پرستاران است.
در طول اکثر روش‌های PCNL، شما روی شکم خود دراز می‌کشید ، بنابراین اورولوژیست می‌تواند از طریق کمر به کلیه شما دسترسی داشته باشد. با این حال، اورولوژیست ممکن است شما را به پشت (خوابیده به پشت) یا با یک بالشتک زیر پهلو (به پشت خوابیده اصلاح شده) قرار دهد.
متخصص بیهوشی شما را با بیهوشی عمومی بیهوش می کند . شما بیدار نخواهید بود، حرکت نخواهید کرد و هیچ دردی را در طول عمل احساس نخواهید کرد.
هنگامی که شما خوابید، متخصص اورولوژی یک برش کوچک (تقریباً 1 سانتی متر یا کوچکتر) ایجاد می کند. آنها یک ابزار جراحی را از طریق برش داخل کلیه شما وارد می کنند. سپس یک دوربین فیلمبرداری کوچک (نفروسکوپ) را وارد کرده تا سنگ کلیه را پیدا و خارج کنند. در برخی موارد، اورولوژیست ممکن است از لیزر یا دستگاه موج شوک (لیتوتریپتر) برای شکستن سنگ به قطعات کوچکتر قبل از برداشتن آن استفاده کند.
پس از برداشتن سنگ کلیه، متخصص اورولوژی ممکن است یک لوله زهکشی یا استنت حالب را نصب کند که به تخلیه ادرار ( ادرار کردن ) و بهبودی کمک می کنند. سپس ممکن است از بخیه برای بستن برش های پوست شما استفاده کنند.
انجام PCNL معمولاً دو تا چهار ساعت طول می کشد.

بعد از PCNL چه اتفاقی می افتد؟

پس از PCNL، بخیه های شما با بانداژ پوشانده میشود.
همچنین ممکن است سنگ کلیه را به آزمایشگاه بفرستند تا تکنسین ها بتوانند ترکیب آن را تعیین کنند. شناسایی اجزای تشکیل دهنده سنگ کلیه می تواند به تعیین علت آن و جلوگیری از تشکیل سنگ های جدید کمک کند.
متخصص بیهوشی القای بیهوشی به بدن شما را متوقف می کند. در عرض چند دقیقه هوشیار (بیدار) خواهید بود، اما احتمالاً همچنان احساس گیجی خواهید کرد.
سپس به اتاق ریکاوری می روید. پزشکان منتظر خواهند بود تا شما به طور کامل از خواب بیدار شوید و سلامت کلی خود را پیگیری کنید. هنگامی که به طور کامل از خواب بیدار شدید، پزشکان درد شما را درمان خواهند کرد. PCNL یک جراحی کم تهاجمی است، اما ممکن است همچنان به داروهای ضد درد و تکنیک های مدیریت نیاز داشته باشید.
شما معمولاً باید یک روز پس از جراحی خود در بیمارستان بمانید تا جراح مطمئن شود که شروع به بهبودی کرده اید و با مدیریت درد مشکلی ندارید.
ممکن است یک تا دو هفته پس از جراحی مقدار کمی خون در ادرار خود داشته باشید. این طبیعی است.

مزایای نفرولیتوتومی از راه پوست چیست؟

مزیت اصلی نفرولیتوتومی از راه پوست این است که سنگ های کلیه را که به خودی خود دفع نمی شوند یا با درمان های دیگر قابل جابجایی نیستند، از بین می برد. همچنین یک روش کم تهاجمی است. جراحی های کم تهاجمی سریعتر از جراحی های باز بهبود می یابند.

خطرات یا عوارض PCNL چیست؟

همه جراحی ها دارای خطراتی هستند، حتی روش های کم تهاجمی. برخی از خطرات PCNL عبارتند از:
☑️ خطرات بیهوشی
☑️ توده خون لخته شده (هماتوم).
☑️ لخته شدن خون.
☑️ تجمع مایع در محل های جراحی (سروما).
☑️ آسیب کلیه.
☑️ سپسیس یا عفونت پیچیده دستگاه ادراری.

مراقبت های پس از عمل چگونه است؟

برای اکثر افراد، PCNL نسبتا دردناک است. جراح کلیه شما ممکن است مسکن‌هایی برای درد تجویز کند. اگر سوند دارید، پس از برداشتن آن باید درد شما کاهش یابد. گاهی اوقات استنت حالب دردناک ترین قسمت عمل است.
مهم است که به یاد داشته باشید که بدن شما منحصر به فرد است، بنابراین زمان بهبودی ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی، شما باید دو تا چهار هفته پس از PCNL بهبود پیدا کنید.
هنگام بهبودی، مهم است که از بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش‌های شدید خودداری کنید. به مدت دو هفته نباید چیز سنگینی بلند کنید.
چه زمانی می توانم به سر کار یا مدرسه برگردم؟
اکثر افراد می توانند پس از یک هفته به محل کار یا مدرسه بازگردند.
اگر از نظر فیزیکی شغل سخت تری دارید، ایده خوبی است که حداقل دو هفته از کار خود مرخصی بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید