دکتر امین حسن زاده

اسفنکتر مصنوعی ادرار چیست و چگونه کار می کند؟

اسفنگتر ادراری مصنوعی (AUS) چیست و چگونه کار می کند؟

اسفنکتر ادراری شما عضله ای است که جریان ادرار را کنترل می کند و هنگامی که اسفنکتر ادرار شما منقبض می شود (بسته)، دهانه مثانه شما را مسدود می کند تا ادرار به بیرون نشت نکند.
به طور معمول، اسفنکتر ادرار شما منقبض می ماند تا زمانی که تصمیم بگیرید آن را برای ادرار کردن شل کنید (باز کنید). هنگامی که اسفنکتر ادرار خود را شل می کنید، ادرار از مثانه خارج می شود و از طریق مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن شما می برد) و از بدن شما جریان می یابد.
برخی از افراد در کنترل اسفنکتر ادرار خود مشکل دارند که باعث نشت ادرار آنها می شود. این مشکل می تواند پس از جراحی برای برداشتن پروستات یا پرتودرمانی به پروستات اتفاق بیفتد.
در صورت از دست دادن کنترل اسفنکتر ادراری ممکن است به اسفنکتر ادرار مصنوعی (AUS) نیاز داشته باشید.
بی اختیاری ادرار یک اصطلاح پزشکی برای نشت ادرار است. تخمین زده میشود که حدود 13 میلیون نفر در ایالات متحده بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند.
روش های محافظه کارانه، مانند کنترل مصرف مایعات یا انجام تمرینات تقویت کف لگن، معمولاً می توانند بی اختیاری ادرار خفیف را درمان کنند. اگر این روش ها جواب نداد، پزشک ممکن است داروها یا جراحی را توصیه کند.
جراحی اسفنکتر ادرار مصنوعی (AUS) از دهه 1970 به عنوان روش استاندارد طلایی درمان بی اختیاری ادراری شدید در مردان بوده است. 
جراحی AUS در ابتدا برای مردانی طراحی شد که پس از برداشتن پروستات دچار بی اختیاری ادرار می شدند. در سال های اخیر، تعداد فزاینده ای از روش های AUS برای سایر علل بی اختیاری ادرار در مردان و زنان استفاده شده است.

فهرست مطالب

دستگاه اسفنگتر مصنوعی ادراری شامل چه بخشهایی می باشد؟ 

☑️ کاف پیشابراه: برای کنترل جریان ادرار به اطراف مجرای ادرار می‌پیچد. هنگامی که کاف بسته است (پر از مایع)، هیچ ادراری نمی تواند از آن عبور کند. وقتی باز است، ادرار می تواند از آن عبور کند.

☑️ پمپ: مایع را به داخل کاف مجرای ادرار وارد یا از آن دور می کند. در کیسه بیضه شما قرار می گیرد.

☑️ بالون: همان مایع کاف را در خود نگه می دارد. زمانی که کاف مجرای ادرار باز یا خالی می شود، مایع به آنجا منتقل می شود و زیر ماهیچه های شکم شما قرار می گیرد.

برای ادرار کردن با AUS، باید پمپ را در کیسه بیضه خود فشار دهید. پمپ مایع را از کاف مجرای ادرار به داخل بالون حرکت می دهد و به کاف اجازه می دهد تا باز شود یا باد کند و مجرای ادرار شما باز شود. کاف شما حدود 3 دقیقه باز می ماند تا بتوانید ادرار کنید سپس کاف به طور خودکار بسته می شود.

عوارض و خطرات مرتبط با داشتن اسفنگتر مصنوعی ادرار چیست؟

اکثر افراد پس از عمل AUS هیچ مشکلی را تجربه نمی کنند. شایع ترین عارضه احتباس ادرار یا ناتوانی در تخلیه کامل مثانه است. یک سوند ادراری معمولاً می تواند این مشکل را مدیریت کند.
اگرچه این خطرات و عوارض شایع نیست، اما مشکلات زیر ممکن است رخ دهد:
☑️ درد
☑️ خون ریزی
☑️ عفونت، که ممکن است نیاز به خارج کردن AUS داشته باشد
☑️ مشکلات مربوط به هر بخشی از AUS، که ممکن است برای خارج کردن یا تعویض آن نیاز به جراحی داشته باشد
☑️ صدمه به مجرای ادرار شما
☑️ نشت مداوم ادرار

عمل جراحی جهت کارگذاشتن اسفنگتر مصنوعی ادراری چگونه انجام می شود؟

جراح شما اطلاعاتی در مورد نحوه آماده شدن برای جراحی به شما می دهد. حتما دستورالعمل های آنها را دنبال کنید. اگر سوالی دارید با مطب پزشک خود تماس بگیرید.

☑️ قبل از عمل:

مهم است که از قبل در مورد هر دارو یا مکملی که مصرف می کنید جراح خود صحبت کنید. جراح ممکن است به شما بگوید که مصرف برخی از داروهایی که با لخته شدن خون تداخل دارند را متوقف کنید.
جراحی AUS تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، بنابراین شما در طول عمل خواب خواهید بود. جراح به شما خواهد گفت که چه مدت قبل از جراحی باید از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

☑️ در حین جراحی:

قبل از جراحی بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد. هنگامی که به خواب می روید، جراح شما 2 برش کوچک ایجاد می کند (برش های جراحی):
_ در فضای بین کیسه بیضه و مقعد
_و در نزدیکی زیر شکم
سپس جراح شما AUS را قرار می دهد. پس از انجام جراحی، برش های شما با بخیه بسته می شود که خود به خود جذب می شوند و نیازی به برداشتن ندارند.

☑️ بعد از جراحی:

در بیمارستان شما در بخش مراقبت پس از بیهوشی (PACU) از خواب بیدار خواهید شد. پس از جراحی شما یک کاتتر و سایر وسایل پزشکی به بدن خود متصل خواهید شد، از جمله:
_یک کاتتر ادراری یا سوند فولی که ادرار را از مثانه شما تخلیه می کند.
_یک لاین آنژیوکت (IV) که از آن طریق سرم و دارو دریافت میکنید.
این موارد معمولاً قبل از خروج از بیمارستان برداشته می شوند. اگر با هر یک از آنها بیمارستان را ترک کنید، پزشک به شما نحوه مراقبت از آنها را آموزش می دهد.
ممکن است پس از جراحی، ادرار شما از AUS شما نشت کند. این طبیعی است و پس از فعال شدن AUS توسط پزشک حدود 6 تا 8 هفته پس از جراحی متوقف می شود.

دکتر امین حسن زاده با سالها طبابت در حوزه ارولوژی و درمان پروستات یکی از حاذق ترین پزشکان مشهد برای درمان بیماران در این بخش هستند.

مراقبت های پس از جراحی در خانه شامل چه مواردی است؟

شما می توانید 48 ساعت پس از جراحی دوش بگیرید. اگر بانداژ دارید، هنگام دوش گرفتن، آن را بردارید. بعد از دوش گرفتن نیازی به بانداژ بیشتری روی برش های خود ندارید.
اگر در 48 ساعت اول پس از جراحی، باندهای شما افتاد یا کثیف شد، آنها را با باندهای تمیز جایگزین کنید.
از ساپورت کیسه بیضه استفاده کنید
برای هفته اول پس از جراحی، باید از تکیه گاه کیسه بیضه که قبل از ترک بیمارستان دریافت کرده اید استفاده کنید. اگر ساپورت کیسه بیضه خیس شد، باید آن را تعویض کنید. شما می توانید یک ساپورت کیسه بیضه دیگر را در هر فروشگاه لوازم دارویی یا جراحی خریداری کنید.
فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید
روز بعد از جراحی می توانید به انجام بیشتر فعالیت های عادی خود بازگردید. برای انجام هر گونه فعالیت سنگین، مانند:
ورزش کردن در باشگاه
بازی گلف
دوچرخه سواری
بلند کردن اجسام سنگین تر از 10 پوند (4.5 کیلوگرم)
پزشک به شما خواهد گفت که چه زمانی می توانید فعالیت جنسی را از سر بگیرید.
2 هفته پس از جراحی به پزشک مراجعه کنید.

پس از جراحی چه زمانی باید سریعا به جراح مراجعه کرد؟

اگر موارد زیر را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

☑️ تب 101 درجه فارنهایت (38.3 درجه سانتیگراد) یا بالاتر
☑️ افزایش خونریزی یا تورم
☑️ دردی که با داروهای مسکن بهتر نمی شود
☑️ اسپاسم شدید مثانه
☑️ مشکل در ادرار کردن

فواید اسفنکتر ادرار مصنوعی چیست؟

این دستگاه می تواند به طور موثر بی اختیاری ادرار استرسی را درمان کند. بی اختیاری استرسی ادرار زمانی است که هنگام انجام فعالیت هایی مانند:
☑️ خندیدن
☑️ عطسه کردن
☑️ سرفه کردن
نشت ادرار صورت می گیرد.
جراحی AUS استاندارد طلایی درمان برای بی اختیاری ادرار پس از برداشتن پروستات است. تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که AUS موثرترین درمان طولانی مدت برای مردان مبتلا به بی اختیاری شدید ادرار است.
این جراحی هنوز به عنوان استاندارد طلایی برای درمان بی اختیاری زنان شناخته نشده است، اما گاهی اوقات زمانی که سایر درمان ها کار نمی کنند توصیه می شود. درمان های خط اول جراحی برای زنان اغلب شامل روش هایی برای جلوگیری از افتادگی مجرای ادرار است.

زندگی با اسفنکتر ادرار مصنوعی چگونه است؟

تنها زمانی که نیاز به تعامل با دستگاه دارید، زمانی است که پمپ را فشار می دهید تا بتوانید ادرار کنید.
دستگاه‌های AUS در نهایت نیاز به تعویض دارند، اما می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند.
دستگاه‌های AUS با MRI سازگار هستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید