دکتر امین حسن زاده

چگونه تمرینات کگل باعث تقویت عضلات کف لگن می شود؟

 تمرینات کگل چیست و چگونه این ورزش باعث تقویت عضلات کف لگن می شود؟

تمرینات کگل به تقویت عضلات کف لگن شما کمک می کند. عضلات کف لگن مجموعه ای از ماهیچه هایی هستند که برای متوقف کردن جریان ادرار استفاده می کنید. تقویت این ماهیچه ها به شما کمک می کند از دفع ادرار یا دفع تصادفی گاز یا مدفوع جلوگیری کنید.
تمرینات کگل (که به آن تمرینات کف لگن نیز گفته می شود) به تقویت عضلات کف لگن شما کمک می کند. عضلات کف لگن شما از اندام های لگن مانند مثانه، روده و واژن حمایت می کنند. عضلات کف لگن اندام های شما را در جای خود نگه می دارند و در عین حال به عملکردهای بدن مانند ادرار کردن، مدفوع و سکس کمک می کنند. تمرینات کگل شامل سفت کردن و سپس آزاد کردن عضلات کف لگن است.
انجام کگل می تواند به درمان مشکلاتی مانند موارد زیر کمک کند:

☑️ بی اختیاری ادرار (نشت ادرار).

☑️ بی اختیاری مدفوع

☑️ افتادگی لگن (برآمدگی اندام های لگن به داخل واژن).

کگل همچنین می تواند سلامت جنسی شما را بهبود بخشد و به بهبود ارگاسم کمک کند.

فهرست مطالب

تمرینات کگل در واقع چه کاری انجام می دهند؟

تمرینات کگل به حفظ تناسب عضلات کف لگن کمک می کند. درست مانند اینکه سایر عضلات بدن خود را با بلند کردن وزنه تقویت کنید، انجام کگل راهی برای قوی نگه داشتن عضلات کف لگن است. تمرینات کگل می تواند کنترل بهتری بر مثانه و روده ها داشته باشد و از ضعیف شدن عضلات لگن جلوگیری کند.
ضعف عضلات کف لگن می تواند باعث دفع ادرار و مدفوع شما شود یا به طور تصادفی گاز دفع شود. عضلات کف لگن شما ممکن است با افزایش سن یا به دلیل مواردی مانند بارداری، زایمان یا جراحی ضعیف شوند.

چه کسی باید تمرینات کگل را انجام دهد؟

هر چیزی که به عضلات کف لگن شما فشار وارد کند می تواند باعث ضعیف شدن آنها و حمایت کمتر از اندام های لگن شما شود. برخی از بیماری ها و حوادث می توانند عضلات کف لگن شما را ضعیف کند. برخی از این شرایط و اتفاقات عبارتند از:

☑️ بارداری.

☑️ زایمان، از جمله سزارین.

☑️ چاقی (شاخص توده بدنی یا BMI بیشتر از 30) یا اضافه وزن (BMI بیشتر از 25).

☑️ جراحی در ناحیه لگن شما

☑️ افزایش سن: ماهیچه های کف لگن و همچنین عضلات راست روده و مقعد به طور طبیعی با افزایش سن ضعیف می شوند.

☑️ زور زدن زیاد هنگام دفع مدفوع (یبوست) یا سرفه مزمن.

☑️ ورزش (به ویژه پریدن، دویدن و بلند کردن وزنه های سنگین).

با این حال، تمرینات کگل برای همه مناسب نیست. انجام بیش از حد کگل یا انجام کگل در مواقعی که نیازی به انجام آن ندارید، می تواند باعث شود که عضلات شما بیش از حد منقبض یا سفت شوند.

بارداری و تمرینات کگل:

افرادی که باردار هستند، در صورت انجام کگل در دوران بارداری، زایمان راحت‌تری را تجربه می کنند زیرا کنترل بیشتری بر عضلات لگن در طول زایمان صورت میگیرد. همچنین می تواند در موارد زیر کمک کند:

☑️ کنترل مثانه
☑️ تقویت عضلاتی که وزن جنین را تحمل می کنند.
☑️ بی اختیاری ادرار یا نشت ادرار
☑️ زور زدن هنگام زایمان طبیعی
☑️ بهبود ناحیه پرینه پس از زایمان.

دکتر امین حسن زاده با سالها طبابت در حوزه ارولوژی و درمان پروستات یکی از حاذق ترین پزشکان مشهد برای درمان بیماران در این بخش هستند.

چگونه عضلات کف لگن خود را پیدا کنم؟

برای پیدا کردن عضلات کف لگن، سعی کنید وقتی در هنگام اجابت مزاج نشسته اید، جریان ادرار خود را متوقف کنید. همچنین می توانید تصور کنید که در حال تلاش برای جلوگیری از دفع گاز از خود هستید . ماهیچه هایی که هنگام انجام این فعالیت ها در درون خود احساس می کنید، همان ماهیچه هایی هستند که در طول تمرینات کگل تقویت می کنید.

چگونه تمرینات کگل را انجام دهم؟

تمرینات کگل را با منقبض کردن و نگه داشتن و سپس شل کردن عضلات کف لگن انجام می دهید. با انجام چند کگل در یک زمان کوتاه شروع کنید، سپس به تدریج هم مدت زمان و هم تعداد کگل هایی را که در هر جلسه انجام می دهید افزایش دهید. شما باید حداقل دو تا سه ست از این تمرینات را در روز انجام دهید.
برای انجام تمرینات کگل این مراحل را دنبال کنید. تمرینات کگل عضلات کف لگن شما را تقویت می کند.

هنگام شروع تمرین کگل، به یاد داشته باشید که قرار است این تمرینات به تدریج اثرات خود را نشان دهد و باید در این تمرینات استمرار داشته باشید.

در اینجا یک نمونه برنامه برای نحوه شروع Kegels آمده است:
ابتدا عضلات کف لگن خود را مشخص کنید (با استفاده از مراحل بالا).
با سفت کردن عضلات کف لگن به مدت سه ثانیه شروع کنید و سپس به مدت سه ثانیه استراحت کنید. این اقدام یک کگل است.
سعی کنید این کار را 10 بار تکرار کنید. اگر 10 خیلی سخت به نظر می رسد، آن را به پنج برابر کاهش دهید تا زمانی که قوی تر شوید.
یک ست را صبح و یک ست را در شب انجام دهید.
با افزایش قدرت، سعی کنید این اعداد را افزایش دهید. به عنوان مثال، به جای اینکه کگل خود را برای سه ثانیه نگه دارید و سه ثانیه استراحت کنید، هر کدام را پنج ثانیه نگه دارید و استراحت کنید.
سپس، تعداد کگل ها را به 10 عدد پشت سر هم افزایش دهید (اگر قبلاً وجود نداشته است).
در نهایت تعداد دفعات انجام این تمرینات را از دو بار در روز به سه بار در روز افزایش دهید.
در حالت ایده‌آل، می‌توانید 10 کگل را در هر ست اجرا کنید (هر ست را پنج ثانیه نگه دارید و استراحت کنید) و روزی سه ست انجام دهید.

چگونه متوجه می شویم که کگل را به درستی انجام می دهید؟

انجام کگل نباید ضرر داشته باشد. اگر بعد از انجام کگل، شکم، کمر یا سر شما درد می‌کند، احتمالاً نفس خود را حبس کرده‌اید یا ماهیچه‌های اشتباهی را فشار می‌دهید.
اگر در پیدا کردن عضلات کف لگن خود مشکل دارید یا درد و ناراحتی را تجربه می کنید، ممکن است کگل را اشتباه انجام می دهید. ممکن است تماس و مشورت با پزشک برای کمک مفید باشد.
اگر کگل را به درستی انجام می دهید، باید متوجه شوید که علائم شما به تدریج طی چند هفته بهبود می یابد. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که بی اختیاری ادرار کاهش یافته و اثرات مثبت این تمرینات نمایان شده است.

برای تمرینات کگل چه مقدار فشار در هنگام انقباض عضلات لازم است؟

باید به اندازه کافی عضلات کف لگن را سفت کرده تا احساس کنید کگل کار می کند. با این حال، مراقب باشید که عضلات داخلی ران، پشت، باسن یا شکم خود را تحت فشار قرار ندهید یا آنها را منقبض نکنید. فشردن این عضلات به این معنی است که تمرین را به درستی انجام نمی دهید.
همچنین نباید حین تمرین نفس خود را حبس کنید. به تنفس طبیعی ادامه دهید. ممکن است برای حفظ الگوی تنفسی معمول خود، لازم باشد با صدای بلند بشمارید.

آیا کگل نشسته بهتر است یا ایستاده؟

می توانید تمرینات کگل را در حالت دراز کشیده، نشسته یا ایستاده انجام دهید. اگر عضلات لگن شما ضعیف است، ممکن است بخواهید ابتدا آنها را دراز کشیده انجام دهید.
هنگام شروع، فقط تعدادی از تمرینات کگل را انجام دهید که انجام آنها نسبتاً آسان است. به عنوان مثال، پنج کگل که هر کدام را دو بار در روز به مدت سه ثانیه نگه دارید. با افزایش قدرت و استقامت به آرامی این اعداد را افزایش دهید. در حالت ایده‌آل، شما باید تمرین کنید تا کگل خود را به مدت پنج ثانیه نگه دارید، سپس عضلات خود را به مدت پنج ثانیه شل کنید. این کار را تا 10 بار، حداقل دو یا سه بار در روز تکرار کنید.

چرا در انجام تمرینات کگل مشکل دارم؟

اگر در انجام تمرینات کگل مشکل دارید،انجام تمرین بیوفیدبک و تحریک الکتریکی عضلات کف لگن را امتحان کنید.
در طول بیوفیدبک، متخصص یک پروب را در واژن شما قرار می دهد و از شما می خواهد که کگل را انجام دهید. یک مانیتور نشان می دهد که آیا عضلات درست را منقبض می کنید یا خیر.
تحریک الکتریکی احساسی را که یک تمرین کگل باید داشته باشد را دوباره ایجاد می کند. در طول تحریک الکتریکی، متخصص شما یک جریان الکتریکی کوچک به عضلات کف لگن شما می فرستد. به نوبه خود، عضلات شما با فشار دادن به جریان واکنش نشان می دهند.
اگر در انجام تمرینات کگل مشکل دارید یا مطمئن نیستید که از عضلات مناسب استفاده می کنید، از تماس با پزشک نترسید. آنها آنجا هستند تا به شما کمک کنند.

چقدر طول می کشد تا متوجه تغییرات شوید؟

می توانید انتظار داشته باشید که پس از شش تا هشت هفته نتایج را مشاهده کنیدو این مورد به میزان سازگاری شما با تمرینات کگل و میزان ضعیف بودن عضلات شما ارتباط دارد.
مردان نیز می توانند از انجام تمرینات کگل سود ببرند. تمرینات کگل برای مردان میتواند باعث موارد زیر شود.
☑️ کمک به بهبود بی اختیاری ادرار و مدفوع(بسته به علت).
☑️ کمک به مدیریت درد و تورم پروستات که با پروستاتیت و هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) رخ می دهد.
☑️  کمک به نعوظ و درمان زودانزالی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید