دکتر امین حسن زاده

درمان سنگ مثانه در مشهد 

سنگ مثانه چیست؟

سنگ های مثانه را “سیستولیت” نیز می نامند. آنها به دلیل تجمع مواد معدنی در صورت عدم تخلیه کامل مثانه پس از ادرار اتفاق می‌افتند.

در نهایت، ادرار باقی مانده غلیظ می شود و مواد معدنی موجود در مایع به کریستال تبدیل می شوند. اسید اوریک، ماده شیمیایی است که بدن هنگام تجزیه مواد آزاد می‌کند، معمولاً سنگ‌های مثانه را می‌سازد.

سنگ مثانه می تواند برای مدتی در مثانه بماند و همیشه علائمی ایجاد نمی کند. آنها اغلب زمانی پیدا می شوند که یک فرد به دلایل پزشکی متفاوت عکس اشعه ایکس می گیرد. گاهی اوقات فقط یک سنگ ایجاد می شود، در حالی که در موارد دیگر ممکن است گروهی از سنگ ها تشکیل شود.

فهرست مطالب

چه کسانی احتمال دارد به سنگ مثانه مبتلا شوند؟

هر کسی ممکن است به سنگ مثانه مبتلا شود، اما مردان بالای 50 سال بیشتر در معرض ابتلا به سنگ مثانه هستند. حدود نیمی از مردان بالای 50 سال به بیماری به نام هیپرپلازی خوش خیم پروستات BPH) ) مبتلا هستند. BPH باعث می شود پروستات (عضوی که در زیر مثانه در مردان قرار دارد) بزرگتر شود. بزرگ شدن پروستات می تواند تخلیه مثانه را دشوار کند. هنگامی که ادرار برای مدت طولانی در مثانه می نشیند، ممکن است سنگ تشکیل شود.

افرادی که آسیب عصبی مانند آسیب نخاعی که مثانه را تحت تأثیر قرار می دهد، بیشتر در معرض ابتلا به سنگ مثانه هستند. همچنین افرادی که انواع خاصی از جراحی روی مثانه خود انجام داده نیز در معرض خطر سنگ مثانه هستند. به ندرت، سنگ مثانه نتیجه سنگ کلیه است که نمی تواند از مثانه خارج شود. این می تواند در افرادی رخ دهد که در تخلیه ادرار از مثانه خود مشکل دارند، مانند مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات

علائم سنگ مثانه چیست؟

برخی از سنگ های مثانه با ادرار از بدن خارج می شوند و هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. سنگ های بزرگ مثانه می توانند مثانه را تحریک کرده و باعث درد شدید، خونریزی و مشکلات ادراری شوند. علائم و نشانه ها عبارتند از:

☑️ تغییر در رنگ ادرار: ممکن است ادرار کدر یا تیره داشته باشید یا ممکن است خون در ادرار خود مشاهده کنید.

☑️ نیاز مکرر به ادرار کردن: ممکن است احساس کنید که همیشه نیاز به ادرارکردن دارید.

☑️ درد: با سنگ مثانه، احساس درد یا سوزش هنگام ادرار کردن رایج است. همچنین ممکن است دردی را احساس کنید که در قسمت پایین شکم احساس می شود. مردان گاهی اوقات درد در آلت تناسلی یا بیضه احساس می کنند.

☑️ توقف و شروع جریان ادرار: ممکن است برای شروع جریان ادرار مشکل داشته باشید، گاهی اوقات جریان ادرار متوقف می شود و شروع می شود .

☑️ عفونت‌های دستگاه ادراری: سنگ‌های مثانه می‌توانند به عفونت‌های دستگاه ادراری UTIs) ) منجر شوند. علائم UTI شامل تکرر ادرار دردناک و همچنین ادرار کدر و بدبو است.

درمان سنگ مثانه در مشهد

چه چیزی باعث ایجاد سنگ مثانه می شود؟

سنگ های مثانه زمانی تشکیل می شوند که ادرار به مدت طولانی در مثانه بماند. مثانه بخشی از سیستم ادراری بدن است. وقتی ادرار برای مدت طولانی در مثانه بماند، غلیظ می شود. مواد معدنی موجود در ادرار سخت می شوند و بلورهایی را تشکیل می دهند که به هم چسبیده می شوند.

این فرآیند زمانی اتفاق می افتد که نمی توانید مثانه را به طور کامل تخلیه کنید. شرایط و عوامل متعددی خطر ابتلا به سنگ مثانه را افزایش می دهند، از جمله:

☑️ دیورتیکول های مثانه: کیسه ها یا جیب های موجود در مثانه تخلیه کامل مثانه را سخت می کند. این وضعیت ممکن است در بدو تولد اتفاق بیفتد یا بعداً در اثر بیماری یا بزرگ شدن پروستات ایجاد شود.

☑️ کم آبی: آب مواد معدنی موجود در ادرار را رقیق می کند و مثانه را خارج می کند. کم آبی بدن (نخوردن مایعات کافی) می تواند منجر به سنگ مثانه شود زیرا مواد معدنی در ادرار غلیظ تجمع می کنند.

☑️ پروستات بزرگ: پروستات می تواند با افزایش سن مردان بزرگتر شود که بر مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از کلیه ها به مثانه می رساند) فشار وارد می کند. فشار اضافی می تواند تخلیه کامل مثانه را دشوار کند.

☑️ افتادگی مثانه: برخی از زنان پس از زایمان دچار بیماری به نام سیستوسل می شوند. دیواره های ضعیف مثانه به داخل واژن می افتند و جریان ادرار را مسدود می کنند.

☑️ سنگ کلیه: سنگ مثانه شبیه سنگ کلیه است. گاهی اوقات یک سنگ کلیه می تواند از کلیه شما به مثانه شما حرکت کند. معمولاً اگر سنگ بتواند وارد مثانه شود، به راحتی از مثانه خارج می شود. به ندرت، در بیمارانی که مشکل ادرار دارند، سنگ ممکن است داخل مثانه گیر کرده و بزرگتر شود و باعث درد و مشکل در ادرار شود.

☑️ مثانه نوروژنیک: آسیب عصبی ناشی از آسیب نخاعی، سکته مغزی، سایر بیماری‌های بیماری یا ناهنجاری‌های مادرزادی (مانند اسپینا بیفیدا) می‌تواند بر نحوه عملکرد مثانه تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به مثانه نوروژنیک اغلب برای تخلیه مثانه به یک کاتتر (یک لوله نازک و انعطاف پذیر) نیاز دارند. گاهی اوقات کاتترها نمی توانند تمام ادرار را تخلیه کنند.

☑️ تجهیزات پزشکی. بیمارانی که دستگاه‌هایی مانند کاتتر در مثانه دارند، می‌توانند از کریستال‌هایی که روی دستگاه تشکیل می‌شوند، سنگ مثانه ایجاد کنند. این معمولاً در صورتی است که دستگاه بیش از دوره های زمانی توصیه شده در بدنه بوده است.

سنگ مثانه چگونه تشخیص داده می شود؟

☑️ آزمایش ادرار: پزشک شما نمونه‌ای از ادرار شما را برای بررسی سنگ‌های کوچک مثانه به آزمایشگاه می‌فرستد. آزمایشگاه همچنین ادرار شما را برای علائم عفونت دستگاه ادراری یا خون آزمایش می کند.

☑️ تست‌های تصویربرداری: اسکن‌های توموگرافی کامپیوتری، تصاویر اشعه ایکس و اولتراسوند به پزشک شما اجازه می‌دهند تصاویر واضحی از مثانه شما ببیند. این آزمایش ها اندازه، شکل و محل سنگ های مثانه را نشان می دهد.

☑️ سیستوسکوپی: در طی این روش، پزشک شما از یک محدوده کوچک برای بررسی داخل مثانه و بررسی وجود سنگ استفاده می‌کند. دامنه باریک و انعطاف پذیر است و یک دوربین در انتهای آن قرار دارد.

درمان سنگ مثانه چیست؟

به طور معمول، سنگ های مثانه باید توسط متخصص اورولوژی از مثانه خارج شوند. خیلی به ندرت، آنها می توانند حل شوند، اما این بستگی به نوع سنگ شما دارد و همچنین می تواند مدت زیادی طول بکشد.

درمان سنگ مثانه شامل موارد زیر است:

☑️ درمان جراحی: اکثر سنگ ها را می توان با جراحی آندوسکوپی مدیریت کرد. در صورت امکان، علت زمینه‌ای نیز باید در همان زمان مورد بررسی قرار گیرد.

☑️ سیستولیتولاپاکسی: در طول سیستولیتولاپاکسی، پزشکان از یک وسیله برای مشاهده سنگ‌های مثانه استفاده می‌کنند و سپس سنگ‌های مثانه را با استفاده از لیزر یا اولتراسوند (امواج صوتی با فرکانس بالا) به قطعات کوچک می‌شکنند. سپس قطعات از مثانه خارج می شوند.

☑️ سنگ شکنی خارج بدنی (ESWL) می‌تواند برای سنگ‌های مثانه موثر باشد، اما لازم است سر درمان بالای بیمار یا موقعیت مستعد قرار گیرد.

☑️ سیستولیتولاپاکسی سوپراپوبیک از راه پوست روش اصلی درمان سنگ مثانه کودکان است تا آسیب مجرای ادرار در کودکان را به حداقل برساند. در برخی موارد، از روش ترکیبی با رویکردهای سوپراپوبیک و سیستوسکوپی همزمان استفاده می شود.

در مردان بالغ با انسداد خروجی، برداشتن پروستات از طریق مجرای پیشابراه  (TURP) بلافاصله پس از تکه تکه شدن و برداشتن سنگ توصیه می شود.

در برخی موارد سنگ های مثانه یا پروستات بسیار بزرگ، ممکن است انجام جراحی باز سوپراپوبیک منطقی باشد. این اجازه می دهد تا سنگ دست نخورده را برداشته و به دنبال آن یک پروستاتکتومی باز و سوپراپوبیک (معمولاً برای پروستات با اندازه بیش از 75 گرم) انجام شود. مزیت اصلی سیستوستومی سوپراپوبیک باز برای برداشتن سنگ مثانه، کاهش زمان کلی جراحی (تقریباً نصف زمان در مقایسه با روش‌های آندوسکوپی)، برداشت آسان سنگ‌های بزرگ یا چندگانه، توانایی برداشتن سنگ‌هایی است که ممکن است تکه‌شدن آن‌ها دشوار یا سخت باشد. درمان های آندوسکوپی و توانایی رسیدگی به سنگ هایی که به پوشش مثانه چسبیده اند.

سیستوسکوپی چیست؟

سیستوسکوپ یک لوله نازک با دوربین و نور در انتهای آن است. در طول سیستوسکوپی، پزشک این لوله را از طریق مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه شما خارج می کند) وارد مثانه می کند تا بتواند داخل مثانه شما را تجسم کند. تصاویر بزرگ‌نمایی شده از دوربین روی صفحه‌ای نمایش داده می‌شوند که پزشک شما می‌تواند آنها را ببیند

آیا می توانم از سنگ مثانه جلوگیری کنم؟

ممکن است پیشگیری از سنگ مثانه امکان پذیر نباشد، اما می توانید با نوشیدن آب فراوان، خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. آب مواد معدنی موجود در ادرار شما را رقیق می کند، بنابراین احتمال اینکه آنها به هم چسبیده و سنگ تشکیل دهند کمتر است. از پزشک خود بپرسید که چه مقدار آب باید در روز بنوشید.

اگر مردی بالای 50 سال هستید، به خصوص اگر بزرگی پروستات دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

برای بیماران مبتلا به انواع خاصی از سنگ، اصلاح رژیم غذایی یا استفاده از داروهای خاص بر اساس نوع سنگ، ممکن است به کاهش سنگ‌های آینده کمک کند.

مشکلات و عوارض جانبی سنگ مثانه چیست؟

سنگ مثانه‌ای که از بدن خارج نشود – حتی انواعی از سنگ مثانه که علائمی ندارند – منجر به بروز مشکلاتی در بدن خواهند شد، این مشکلات عبارتند از:

☑️ مشکلات مزمن مثانه: سنگ مثانه درمان نشده، منجر به بروز مشکلات طولانی مدت ادراری همچون درد و یا تکرر ادرار خواهد شد. سنگ مثانه همچنین توان این را دارد که در دهانه‌ای که ادرار وارد میزراه می‌شود، قرار گرفته و به این طریق جریان ادرار را مسدود کند‌. 

☑️ عفونت مجاری ادراری: عفونت باکتریایی تکرار شونده در مجاری ادراری هم می‌تواند به علت سنگ مثانه ایجاد شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

  1. دکتر حسن زاده بهترین متخصص سنگ مثانه در مشهد هستند من با یه جلسه مشاوره با ایشون بهترین نتیجه رو گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید