دکتر امین حسن زاده

بهترین رژیم غذایی برای احتباس ادراری

بهترین رژیم غذایی برای بیمارانی که با مشکل احتباس ادراری روبرو هستند چیست و چه غذاهایی برای سلامت دستگاه ادراری مفید است؟

احتباس ادراری وضعیتی است که در آن شما نمی توانید مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید.
رژیم غذایی شما تأثیر زیادی بر سلامتی شما دارد.به عنوان مثال، اگر مشکلات کلیه یا مثانه دارید، مصرف برخی غذاها برای بدن شما مشکل زا نیست، در حالی که برخی دیگر می توانند علائم شما را تحریک کرده یا آنها را بدتر کنند.
در اینجا، ما می‌خواهیم به شما کمک کنیم سالم بمانید و غذایی که برای سلامت دستگاه ادراری شما مفید است انتخاب کنید.
بنابراین در اینجا چند مورد از بهترین غذاهایی که می تواند برای سلامت مثانه و پیشگیری از انسداد ادراری مفید باشد با شما به اشتراک گذاشته شده است.
احتباس ادراری در هر دو جنس رخ می دهد. با این حال، بیشتر در مردان مسن که پروستات بزرگ شده دارند، شایع است.اگر با یک یا چند مورد از علائم احتباس ادراری دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است لازم باشد به یک اورولوژیست مراجعه کنید.

فهرست مطالب

در صورت ابتلا به بیماری کلیوی چه نوع برنامه غذایی را باید دنبال کنم؟

افراد مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است نیاز به کنترل این مواد مغذی مهم داشته باشند:
سدیم، پتاسیم و فسفر.
در اینجا چند نکته برای رعایت رژیم کلیوی آورده شده است.

سدیم

سدیم یک ماده معدنی موجود در نمک است. به طور گسترده ای برای تهیه غذا استفاده می شود.نمک یکی از پر مصرف ترین چاشنی هاست. زمان می برد تا شما به کاهش نمک در رژیم غذایی خود عادت کنید. با این حال، کاهش نمک (سدیم) یک ابزار مهم در کنترل بیماری کلیوی شما است.
هنگام پخت غذا از نمک استفاده نکنید.
هنگام غذا خوردن نمک روی غذا نریزید.
خواندن برچسب مواد غذایی را یاد بگیرید. از غذاهایی که بیش از 300 میلی گرم سدیم در هر وعده دارند (یا 600 میلی گرم برای یک شام کامل منجمد) اجتناب کنید. از غذاهایی که نمک در چهار یا پنج مورد اول لیست مواد تشکیل دهنده خود دارند خودداری کنید.
ژامبون، بیکن، سوسیس، هات داگ نخورید.
فقط سبزیجات کنسرو شده ای را انتخاب کنید که روی برچسب آن “بدون نمک افزوده” نوشته شده است.همچنین غذاهای فرآوری شده باعث یبوست در فرد میشود یبوست ممکن است باعث احتباس ادرار شود. غذاهای فرآوری شده مانند نان سفید، شیرینی ها، هات داگ، سیب زمینی سرخ کرده و فست فودها ممکن است باعث یبوست شوند. حذف وعده های غذایی نیز ممکن است خطر یبوست را افزایش دهد و در صورت احتباس ادراری باید از حذف وعده های غذایی خودداری کرد.
از نمک های طعم دار مانند نمک سیر، نمک پیاز یا نمک چاشنی شده استفاده نکنید. از نمک دریا استفاده نکنید.
حتماً به دنبال گزینه‌های کم نمک یا بدون نمک برای غذاهای مورد علاقه خود مانند کره بادام زمینی باشید.

فسفر

یکی دیگر از مواد معدنی است که وقتی کلیه ها به درستی کار نمی کنند می تواند در خون انباشته شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، کلسیم می تواند از استخوان های شما برداشته شود و در پوست یا رگ های خونی شما تجمع کند. سپس بیماری استخوان می تواند به یک مشکل تبدیل شود و احتمال شکستگی استخوان را افزایش دهد.
غذاهای لبنی منبع اصلی فسفر در رژیم غذایی هستند، بنابراین مصرف شیر را به 1 فنجان در روز محدود کنید. اگر به جای شیر مایع از ماست استفاده می کنید، فقط یک ظرف ماست در روز مصرف داشته باشید.
برخی سبزیجات نیز حاوی فسفر هستند.
لوبیا خشک.
سبزها
کلم بروکلی.
و قارچ که باید به اندازه مصرف شوند.
برخی از غلات باید به 1 وعده در هفته محدود شوند. اینها عبارتند از:
سبوس.
غلات گندم.
بلغور جو دوسر.
نوشابه های گازدار حاوی فسفر هستند، بنابراین از نوشیدن نوشابه ای خودداری کنید.

بر روی مصرف مایعات و تغذیه تمرکز کنید:

مایعات و برخی غذاها می توانند بر مثانه تأثیر بگذارند.

☑️  مایعات بیش از حد
همه باید مایعات کافی بنوشند، اما مصرف بیش از حد آن می تواند مشکلات مثانه را بدتر کند. اینکه چقدر به نوشیدن نیاز دارید به سلامتی، فعالیت و محل زندگی شما بستگی دارد.
برای کسانی که چندین بار در شب برای ادرار کردن از خواب بیدار می شوند:
صبح و بعدازظهر مایعات بیشتری بنوشید نه شب. چند ساعت قبل از خواب نوشیدنی را متوقف کنید.
الکل را کنار بگذارید. نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه، چای و کولا را محدود کنید. آنها می توانند باعث ادرار بیشتر شما شوند.
بدانید که غذاهایی مانند سوپ به مقدار کل مایعات می افزایند از طرفی
نوشیدن کم مایعات می تواند باعث تجمع مواد زائد بدن شود. تجمع می تواند مثانه را تحریک کند و نیاز به سرویس رفتن را افزایش دهد.

☑️  تحریک کننده های مثانه
برخی غذاها و نوشیدنی ها ممکن است مثانه را تحریک کنند، از جمله:

قهوه، چای و نوشیدنی های حباب دار، حتی بدون کافئین.
الکل.
شکلات.

مواد غذایی مفید جهت بهبود علائم و سلامت دستگاه ادراری:

☑️ زغال اخته
می تواند ادرار شما را اسیدی تر کند که به جلوگیری از تجمع باکتری ها کمک می کند. با این حال، شما نمی خواهید در مصرف آن زیاده روی کنید زیرا سطوح بالای اسید سیتریک نیز می تواند باعث تحریک شود.

☑️ گل کلم
گل کلم نه تنها مقدار زیادی ویتامین C ، فولات و فیبر را فراهم می کند، بلکه منبع عالی از ترکیبات ضد التهابی مانند ایندول است که می تواند به کنترل التهاب در سراسر بدن و دستگاه ادراری شما کمک کند.

☑️ ماهی
ماهی یک پروتئین با کیفیت بالا است که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. امگا 3 دارای خواص ضد التهابی است.
بیشتر غذاهای دریایی فسفر کمی دارند و از این جهت مناسب هستند.

☑️ سفیده تخم مرغ
سفیده تخم مرغ منبع عالی پروتئین کم چرب است.
زرده تخم مرغ ارزش غذایی فراوانی دارد، اما دارای فسفر بالایی است که می‌تواند برای کلیه‌های شما سنگین باشد و اگر بیماری کلیوی دارید یا دیالیزی هستید، باید از مصرف آن اجتناب کنید.

☑️ آجیل
هنگام انتخاب آجیل، باید گزینه های خام و بدون نمک را انتخاب کنید تا مصرف سدیم خود را محدود کنید.
آجیل فندق نسبت به سایر آجیل ها سطح سدیم و فسفر کمتری دارد و سرشار از ویتامین های گروه B، منیزیم، مس، آهن و منگنز است.

نکته ای در مورد موز و سیب زمینی
موز و سیب زمینی سرشار از مواد مغذی زیادی هستند اما پتاسیم بالایی دارند. می توانید آنها را در حد اعتدال مصرف کنید، اما مراقب میزان مصرف خود باشید.
پروتئین های بدون چربی: گوشت گاو کم چرب، گوشت خوک، مرغ، بوقلمون و ماهی را می توان مصرف کرد، به خصوص وقتی پخته، بخارپز یا آب پز می شود. بعید است که مثانه را اذیت کنند.

☑️ گلابی: گلابی منبع خوبی از فیبر است و دوستدار مثانه است.

آب نارگیل: آب نارگیل مملو از الکترولیت ها است و یک درمان شناخته شده برای بسیاری از مشکلاتی است که بر دستگاه ادراری تأثیر می گذارد. همچنین دارای خواص ادرارآور ملایمی است که برون ده ادرار را افزایش می دهد.
.
☑️  آب هویج: زمانی که به طور منظم مصرف شود، آب هویج می تواند به کنترل احتباس ادرار کمک کند. علاوه بر اینکه برای شما سالم است، همچنین می تواند به کاهش احساس سوزش در هر بار تخلیه مثانه کمک کند.

دکتر امین حسن زاده با سالها طبابت در حوزه ارولوژی و درمان پروستات یکی از حاذق ترین پزشکان مشهد برای درمان بیماران در این بخش هستند.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید:

برخی از غذاها و نوشیدنی ها نیز وجود دارند که باید آنها را محدود کرده یا از مصرف آنها اجتناب کنید زیرا می توانند مجرای ادراری و مثانه شما را تحریک کنند.
برخی از محصولات روزمره که می توانند علائم ادراری شما را تحریک کنند عبارتند از:
قهوه و چای
نوشابه های گازدار
غذاهای اسیدی
غذاهای تند
شیرین کننده های مصنوعی: برخی افراد هنگام مصرف شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین، آسپارتام  احساس ناراحتی و فشار در ناحیه تحتانی شکم می کنند

☑️ غذاها و نوشیدنی های کافئین دار: کافئین به عنوان یک ادرار آور، ممکن است علائم مرتبط با احتباس ادرار، مانند فوریت را تشدید کند. کافئین در انواع غذاها و نوشیدنی های مختلف از جمله شکلات، قهوه و چای وجود دارد. ممکن است یک فرد برای جلوگیری از احتباس ادراری نیاز به محدود کردن مصرف کافئین داشته باشد.

برخی داروها، اضافه وزن، سیگار کشیدن و عدم تحرک بدنی می توانند در مشکلات کنترل مثانه نقش داشته باشند. موارد زیر می تواند به کنترل مثانه کمک کند:

داروها را مدیریت کنید داروهای فشار خون ، داروهای قلبی، شل کننده های عضلانی، آنتی هیستامین ها، آرام بخش ها و داروهای ضد افسردگی همگی می توانند در مشکلات کنترل مثانه نقش داشته باشند. اگر در حین مصرف این داروها نمی توانید ادرار خود را نگه دارید یا نمی توانید ادرار کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

کنترل اضافه وزن: اضافه وزن می تواند بر کنترل مثانه تاثیر بگذارد. وزن اضافی بدن به معده و مثانه فشار وارد می کند. این عامل می تواند باعث نشت ادرار شود. کاهش وزن کمک کنده است.

سیگار را ترک کنید: افراد سیگاری بیشتر در معرض مشکلات کنترل مثانه و علائم شدیدتر هستند. افراد سیگاری نیز تمایل به سرفه دارند. سرفه می تواند فشار بیشتری بر مثانه وارد کرده و کنترل آن را سخت تر کند. اگر به هر دلیلی زیاد سرفه می‌کنید، از پزشک خود در مورد درمان‌ها بپرسید.

سعی کنید از یبوست جلوگیری کنید: زور زدن در حین حرکات روده می تواند به کف لگن آسیب برساند. متأسفانه، برخی از داروهایی که برای درمان مشکلات کنترل مثانه استفاده می شوند، می توانند یبوست را بدتر کنند. برای بهبود یبوست، ورزش کنید، آب کافی بنوشید و غذاهای پر فیبر مانند عدس، لوبیا، سبزیجات و میوه ها بخورید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید