دکتر امین حسن زاده

بهترين درمان سنگ كليه

سنگ کلیه (که به آن نفرولیتیازیس یا التهاب مثانه نیز گفته می‌شود) رسوبات سختی است که از مواد معدنی و نمکی تشکیل شده و در داخل کلیه‌ها تشکیل‌می‌شود.

رژیم غذایی نامناسب، اضافه وزن بدن ، مشکلات پزشکی و برخی مکمل ها و داروها از جمله عوامل ایجاد سنگ کلیه هستند

سنگ کلیه می تواند بر روی هر قسمت از دستگاه و مجاری ادراری (از کلیه‌ها تا مثانه) تأثیر بگذارد، غالباً ، سنگ‌ها با غلظت ادرار تشکیل می شوند و باعث می شوند مواد معدنی متبلور شده و بهم بچسبند.

عبور سنگ کلیه از مجاری ادراری می تواند بسیار دردناک باشد ، اما اگر سنگ به موقع تشخیص داده شود ، آسیب دائمی ایجاد نمی کند. همچنین بسته به شرایط شما ، ممکن است به چیزی بیش از مصرف داروی ضد درد و نوشیدن آب زیاد برای دفع سنگ کلیه نیاز نداشته باشید.

به عنوان مثال ، اگر سنگ‌ها در دستگاه ادراری قرار بگیرند و با عفونت ادراری همراه شده یا عوارض دیگری ایجاد کنند ، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

فهرست مطالب

تشخیص سنگ کلیه

اگر پزشک شما مشکوک به سنگ کلیه باشد، ممکن است آزمایش‌ها و روش‌های تشخیصی مانند:
آزمایش خون
آزمایش خون ممکن است کلسیم یا اسید اوریک بیش از حد در خون شما را نشان دهد. نتایج آزمایش خون به نظارت بر سلامت کلیه‌های شما کمک می‌کند.
آزمایش خون می‌تواند به پزشک در تشخیص علت تشکیل سنگ کلیه کمک کند. نمونه ادرار نیز می‌تواند عفونت ادراری یا بلورهای سنگی که نمونه‌های سنگ‌های کلیوی هستند را مشخص کند.

تصویر برداری

معمولا در بیمارانی که دچار درد حاد شکمی شده اند انجام عکس ساده شکم و سونوگرافی ضروری است . اگر سنگ کلیه با اقدامات فوق مشاهده نشد ولی پزشک همچنان مشکوک به وجود سنگ در سیستم ادراری باشد با انجام سی تی اسکن اسپیرال که روش تشخیصی دقیق تری است حتی سنگهای ریز داخل حالب هم قابل تشخیص هستند . امروزه در بسیاری از مراکز تشخیصی جهت تشخیص سنگ سیستم ادراری سی تی اسکن جانشین عکس رنگی یا  IVP شده است.

سونوگرافی

 یک آزمایش غیر تهاجمی که سریع و آسان انجام می شود، یکی دیگر از گزینه های تصویربرداری برای تشخیص سنگ کلیه است.

دکتر امین حسن زاده متخصص ارولوژی و تشخیص و درمان سنگ کلیه در مشهد می باشد. برای نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.

علائم سنگ کلیه

برخی از سنگ های کلیه در کلیه باقی می مانند و مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی کنند. سنگ کلیه اگر ثابت باشد بی علامت خواهد بود.
 اما گاهی‌ اوقات، می‌تواند به میزنای (لوله‌ای که هر کلیه را به مثانه وصل می‌کند) برود. هنگامی که سنگ کلیه به مثانه می رسد، می تواند از طریق ادرار از بدن خارج شود. اما اگر سنگ در میزنای گیر بیفتد، ممکن است جریان ادرار را قطع کرده و درد زیادی برای فرد به ‌وجود آورد. سنگ کلیه در صورتی که جابه جا شود، یا به سمت میزنای حرکت کند، بیمار با علائمی روبره خواهد بود که این علائم عبارتند از:

  • احساس درد شدیددر پهلو متمایل به کمر که گاهاً زیر شکم را هم درگیر می‌کند
  • تغییر رنگ ادرار به صورتی، قرمز یا قهوه‌ای
  • در صورت وجود عفونت تب و لرز ایجاد می‌شود
  • سوزش ادرار
  • ادرار بدبو یا تیره
  • تهوع و استفراغ
  • تکرر ادرار
  • کم شدن حجم ادرار
تشخیص سنگ کلیه

 انواع سنگ کلیه شامل موارد زیر می باشد:

سنگ های کلسیم

سنگ های کلسیم رایج ترین نوع سنگ در آزمایشات تشخیص سنگ های کلیوی است و به دلیل وجود مقادیر بالای اکسید کلسیم در بدن می باشد. تقریباً 80٪ از سنگ های کلیه به عنوان سنگ های کلسیمی طبقه بندی می شوند. اگزات ماده ای است که در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود. اگر فرد رژیم غذایی داشته باشد که این مواد غذایی به مقدار زیاد در آنها وجود داشته باشد، به احتمال زیاد سنگ های کلسیمی در کلیه و مجاری ادراری او ایجاد خواهد شد.

این مواد غذایی عبارتند از: شکلات ، آجیل ، میوه ها ، سبزیجات و ویتامین D. اما مقدار کلسیم در رژیم غذایی معمولاً به حدی نیست که باعث ایجاد سنگ های کلیه شود اما میزان دفع کلسیم از طریق ادرار می تواند به عنوان عاملی مهم در تشکیل سنگ های کلسیم به شمار بیاید.

سنگ های اسید اوریک

این نوع سنگ کلیه فقط 5٪ از گزارش آزمایشات تشخیص سنگ های کلیوی را شامل می شود. اسید اوریک یک محصول اضافی است که ناشی از عملکرد طبیعی بدن است. اما وقتی این ماده در ادرار بیش از حد وجود داشته باشد می تواند باعث ایجاد سنگ اسید اوریک شود. افرادی که رژیم غذایی با پروتئین بالا می خورند ممکن است در معرض خطر ایجاد سنگ های اسید اوریکی قرار بگیرند.

سنگ های استروویت

سنگ های استروویت (که به آن سنگ های کلیه خاویاری نیز گفته می شود) تقریباً 10٪ کل گزارش های آزمایشات تشخیص سنگ های کلیوی را تشکیل می دهد. این سنگ ها معمولاً با عفونت ادراری همراه هستند ، که محیط ادراری را تغییر می دهد تا رشد سریع سنگ را فراهم کند. در نتیجه ، سنگ شکل گرفته می تواند از نظر اندازه بسیار بزرگ شود. در صورت عدم درمان این سنگ ها می توانند باعث عفونت مزمن شوند ، کلیه را از بین ببرند و منجر به مرگ شوند.

سنگ های سیستئین

این سنگ ها بسیار نادر هستند (حدود 1٪) و جزو سنگ های کلیه هستند که از ماده شیمیایی به نام سیستئین ساخته شده است. سنگ های سیستئین از اختلال ژنتیکی به نام سیستئینوریا یا دفع سیستئین از ادرار ناشی می شوند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که کلیه ها نمی توانند سیستئین را از طریق کلیه بازجذب نمایند. هنگامی که مقادیر سیستئین اضافی در ادرار تشخیص داده می شود ، باعث شکل گیری این سنگ ها می شود. سنگ های سیستئین نیز به رشد سریع و عود مجدد تمایل دارند و حتی در صورت عدم درمان سریع ممکن است منجر به نارسایی کلیه شوند.

سنگ های کلیه هم از نظر نوع و هم از نظر اندازه می توانند متفاوت باشند اما در حالت کلی این سنگ ها بسیار دردناک هستند. با اتخاذ یک رژیم غذایی مناسب و عادات سالم تر شیوه زندگی، بیشتر انواع سنگ کلیه به راحتی قابل پیشگیری است. مصرف کافی مایعات (به خصوص آب) ، به صورت روزانه نیز یک اقدام پیشگیرانه بسیار مهم است که می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

درمان سنگ کلیه

انتخاب بهترین روش درمانی بسته به نوع سنگ و اندازه آن و محل قرارگیری آن و گرفتن همه جوانب فوق بهترین شیوه درمان را برای بیمار انتخاب میکند.

سنگهای کوچک با علائم خفیف :

بیشتر سنگهای کوچک کلیه نیاز به درمان تهاجمی ندارند و با اقدامات نگهدارنده قابل دفع شدن هستند ، مانند مصرف مایعات فراوان در حد 2 تا 3 لیتر روزانه ، مصرف مسکن های خوراکی یا تزریقی مانند بروفن ، دیکلوفناک و ناپروکسن  جهت رفع درد و سوزش ادرار .  مصرف داروهای آنتی بیوتیک در صورتیکه شک به عفونت ادراری وجود دارد و داروهایی که با شل کردن عضلات حالب کمک میکند که سنگ سریعتر و با درد کمتری دفع میشود .

 

سنگهای بزرگ که اغلب انسداد ایجاد کرده اند و درد واضح ایجاد میکنند :

برای این نوع سنگ ها روش های زیر با توجه به نظر پزشک انجام میشود

برای آن دسته از سنگها که با روش های نگهدارنده قابل درمان نیستند روش سنگ شکنی برون اندامی ESWL پیشنهاد میشود . در این روش در واقع از امواج صوتی استفاده میشود. امواج صوتی با تولید امواج شوک قوی shock wave باعث  خرد شدن سنگ و تبدیل آن به قطعات ریزتر میشوند که قابل عبور از سیستم ادراری باشد.

این روش بصورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی انجام میگیرد . معمولا 40 تا 60 دقیقه طول میکشد و ممکن است درد ملایمی ایجاد کند از اینرو در حین انجام کار از داروهای مسکن تزریقی جهت کاهش درد استفاده میشود. پس از سنگ شکنی ممکن است مقداری خون ادراری یا کبودی در پشت و شکم رخ دهد. همچنین در حین عبور قطعات کوچک سنگ از کلیه به حالب سپس به سمت مثانه درد مختصری ایجاد میشود.

جراحی :

جراحی روش ارجح برای برداشتن سنگهای بزرگ یا شاخه داری است که به سنگ شکنی برون اندامی جواب نمیدهند

خوشبختانه امروزه میتوان همه سنگهای کلیه را بدون نیاز به جراحی باز وفقط با یک شکاف پوستی کوچک در ناحیه پشت کمر و عبور دادن یک تلسکوپ مخصوص  همراه با ابزار خرد کردن سنگ از آن شکاف درمان کرد.

در این روش که پرکوتانئوس نفرولیتوتومی  PCNL  گفته میشود پس از عبور دادن تلکسوپ از راه شکاف پوستی و ورود آن به کلیه و رویت کردن سنگ با ابزارهای سنگ شکنی ، سنگ را خرد کرده و قطعات آن را ببیرون میکشند . این روش با بیهوشی عمومی انجام میشود و بیمار برای یک تا دو روز پس از عمل در بیمارستان بستری میماند.

روش های جراحی باز جهت خروج سنگ کلیه امروزه فقط در مواردی انجام میشود که همراه با سنگ یک نقص آناتومیک هم وجود داشته باشد که نیاز به ترمیم داشته باشد مانند تنگی محل کلیه به حالب یا تنگی دهانه کالیس .

پیشگیری سنگ کلیه

چگونه می توانیم از سنگ کلیه جلوگیری کنیم؟

نوشیدن مایعات

در بیشتر موارد، نوشیدن مایعات کافی در روز بهترین راه برای جلوگیری از بسیاری از انواع سنگ کلیه است. نوشیدن مایعات کافی ادرار شما را رقیق نگه می دارد و به دفع مواد معدنی که ممکن است سنگ تشکیل دهند کمک می کند.
اگرچه آب بهترین است، اما مایعات دیگری مانند نوشیدنی های مرکبات نیز ممکن است به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند.
برخی از مطالعات نشان می دهد که نوشیدنی های مرکبات مانند لیموناد و آب پرتقال از سنگ کلیه محافظت می کنند زیرا حاوی سیترات هستند که از تبدیل کریستال ها به سنگ جلوگیری می کند.
مقدار مایعی که باید بنوشید به آب و هوا و سطح فعالیت شما بستگی دارد. اگر در هوای گرم زندگی می کنید، کار می کنید یا ورزش می کنید، ممکن است برای جایگزینی مایعاتی که از طریق تعریق از دست می دهید به مایعات بیشتری نیاز داشته باشید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در این مقاله مطالعه میکنید

مطالب مفید